Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Video: ‘Mensen zijn hier graag bij Maria’

Video: ‘Mensen zijn hier graag bij Maria’

Het Gelderse Renkum (parochie Z. Titus Brandsma) heeft al eeuwenlang een bijzonder Mariabeeldje. In oktober verhuisde het voor drie maanden naar het Valkhof Museum in Nijmegen voor een tentoonstelling over Maria van Gelre (1380-1428), de echtgenote van de Hertog van Gelre. Voor die verhuizing sprak katholiekleven.nl met bedevaartgangers – de video staat nu online.

“Ik bid graag hier bij Maria als er bepaalde dingen zijn waar ik van denk: Maria, help ons toch alstublieft. En ik voel de kracht die ervan uitgaat naar de mensen toe,” vertelt Leny Lotgerink aan katholiekleven.nl.
Lotgerink organiseert bedevaarten naar Maria van Renkum: “Er komen hier zoveel mensen gewoon even bidden, even naar Maria toe, een kaarsje aansteken. Dat is de hele dag door. De kerk is altijd open. Echt de hele dag door komen er mensen binnen om even bij Maria te zijn.”

De video is het laatste deel in een drieluik over Renkum: eerder verschenen al de video’s ‘Iets moois voor Maria’ over het ‘Rosarium Mariae’ in het park achter de kerk en ‘Dit is Onze Lieve Vrouw van Renkum’ over de omzwervingen die het beeldje van Maria van Renkum maakte en hoe het werd verwelkomd toen het weer thuiskwam in Renkum.

– Alle drie de video’s bekijken? Klik hier
– Meer informatie over (bedevaarten naar) Renkum: klik hier