Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Eiteren-IJsselstein > Video: Maria is Onze Lieve Vrouw van Eiteren

Video: Maria is Onze Lieve Vrouw van Eiteren

“Mensen in IJsselstein gingen heel vaak naar Maria als ze iets hadden en in nood zaten, moeilijkheden thuis of noem maar op. Dan staken ze hier een kaarsje op, kwamen om te bidden, konden hier hun verhaal kwijt bij moeder Maria.” Dit vertelt oud-pastoor Van Wijk over Onze Lieve Vrouw van Eiteren. Elk jaar vindt op de vierde zondag in juni de Ommedracht van Onze Lieve Vrouw van Eiteren plaats in IJsselstein (parochie H. Drie-eenheid). Dan wordt een schrijn met een oud Mariabeeldje meegedragen. Zondag 24 juni was de 82ste editie. In een nieuwe video op katholiekleven.nl vertellen deelnemers, jong en oud, over hoe Maria steun geeft.

Het historische gedeelte van deze jaarlijkse processie beeldt de geschiedenis uit van het Mariabeeldje dat in de veertiende eeuw door slootgravers werd gevonden in Eiteren. Niet alleen de slootgravers lopen mee, maar ook andere historische figuren zoals de IJsselsteinse vrouw die het beeldje na de Beeldenstorm enige jaren in de voering van haar kleed verborgen hield. Verder wordt bijvoorbeeld de hoorn des overvloeds meegedragen.

“De hoorn des overvloeds is in feite niet alleen onze dagelijkse levensbehoeftes. Maar ook: geloof, hoop en liefde,” zegt pastoor Van der Vegt van de H. Drie-eenheidparochie in de video. “Een mens wordt geboren met een klein gereedschapskistje, dat meegroeit naarmate je groter wordt. Iedere vakman weet dat hij aan schoolkennis en materialen niet voldoende heeft. Er is een derde component: inzicht. De hoorn des overvloeds wil zeggen dat God ons inzicht geeft in de dingen die belangrijk zijn in het leven.”

“Mijn oma was overleden en veel dingen kwamen daar achteraan,” vertelt een van de deelnemers aan de Ommedracht. “Op dat moment had ik even steun nodig van de vrouw van Eiteren. Om haar te vragen en te bidden: kunt u een hand op mijn schouder leggen; joh, je komt er wel doorheen.”

Na afloop van de processie was er in de IJsselsteinse H. Nicolaasbasiliek een Mariavesperviering met aanbidding van het Allerheiligste. Daarna werd het Mariabeeldje weer op zijn vertrouwde plek in de basiliek teruggeplaatst.

Het Mariabeeldje van O.L.V. van Eiteren werd tussen 1310 en 1342 gevonden door slootgravers in het toenmalige dorp Eiteren. Zij gaven het aan de pastoor van IJsselstein, die het in de parochiekerk plaatste. Daar verdween het enkele malen, om steeds op de oorspronkelijke plek teruggevonden te worden. Dat was een teken dat Maria op deze plek vereerd wilde worden.
Het beeldje overleefde de Beeldenstorm en kwam in een klooster van zusters terecht. Op een gegeven moment herstelde een ernstig zieke zuster wonderbaarlijk, nadat het Mariabeeldje bij haar was gebracht. Aan de naam ‘Maria van Eiteren’ voegden de zusters ‘Hulp in Nood’ toe. Sinds 1936 staat het Mariabeeldje weer in de kerk in IJsselstein, die nu basiliek is.

Lees meer over Onze Lieve Vrouw van Eiteren op de website van het Meertens Instituut.