Aartsbisdom > Nieuws > Vastenaktie wandeldagen op 19, 20 en 21 maart

Vastenaktie wandeldagen op 19, 20 en 21 maart

Na edities in Limburg en Noord-Holland wordt de Vastenaktie pelgrimstocht dit keer in het Aartsbisdom Utrecht gehouden, in het Twentse landschap. Het symbool dat het thema van deze tocht ondersteunt, is dan ook de ‘goastok’. Zo heet de traditionele Twentse wandelstok, herkenbaar aan de gekrulde vorm van het hout. Het is teken van ondersteuning om ‘goed te gaan’.

De drie door Vastenaktie georganiseerde dagen van bezinning en ontmoeting (19, 20 en 21 maart) voeren de wandelaars langs pleisterplaatsen voor de ziel, waar rust en gebedsmomenten worden gehouden. De Vastenaktie pelgrimstocht start in Denekamp waar, ook de avond tevoren, overnacht wordt in het klooster van de Franciscanessen van Denekamp. De eerste dag voert de route van 20 kilometer langs ‘kruzen en kapellen’ in deze mooie en rustige omgeving. In de avonduren is er aandacht voor de Twentse streek en cultuur.
De tweede dag, de zwaarste wandeldag van 25 kilometer, gaat het langs het Stift richting Zenderen. Het Stift is een beschermd dorpsgezicht met een rijke historie van klooster tot Stift. In Zenderen wordt overnacht in de Zwanenhof, het voormalige retraitehuis van de Redemptoristen. ‘s Avonds verzorgt pastoor Theo van der Sman een presentatie over Sri Lanka. Hij bezoekt dit land al jaren als betrokkene bij de stichting Hulp aan Sri Lanka.

De derde dag voert de Vastenaktie pelgrimstocht 20 kilometer over de paden van landgoed Twickel, één van de oudste landgoederen van Nederland. Maar ook de bewoonde wereld komt aan bod: in Delden wordt het oude kerkje met zijn prachtige muurschilderingen bezocht en de Mariakapel in Borne staat eveneens op het programma. De dag wordt afgesloten met een Eucharistieviering waaraan het Twents Liturgiekoor zijn medewerking verleent. Aansluitend is er een maaltijd waarbij de dagdeelnemers kunnen aansluiten. Behalve voor vaste pelgrims die de hele tocht met vier overnachtingen meemaken, is het namelijk ook mogelijk om een deel of delen mee te wandelen.
De pelgrims hebben daarnaast (hoewel niet verplicht) een concreet doel: geld inzamelen ten behoeve van het landelijk project in Sri Lanka. De deelnemers kunnen zich laten sponsoren door vrienden, familie, kennissen maar ook door parochianen! De opbrengst wordt in Sri Lanka ingezet om de levensomstandigheden te verbeteren van mensen die werken op de theeplantages.

Uw woord wijst ons de weg… Laat u niet afschrikken door de afstanden. Het pelgrimeren kenmerkt zich niet door het neerzetten van een prestatie, maar juist door het gaan van de weg in deze periode van bezinning in de Vastentijd. Er zal voldoende rusttijd zijn, de goastok staat niet voor niets symbool. En de ervaring leert dat het ‘samen oplopen’ de pelgrim vleugels kan geven, ondanks een blaar hier en daar. Tegelijkertijd is de organisatie op alles voorbereid en zijn er natuurlijk een bezemwagen en EHBO aanwezig.

Meer informatie: www.vastenaktie.nl/pelgrimstocht
Pelgrims kunnen zich opgeven via: pelgrimstocht@vastenaktie.nl