Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Utrechtse pelgrims nemen deel aan Springprocessie Echternach

Utrechtse pelgrims nemen deel aan Springprocessie Echternach

Een kleine zestig pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht sloten zich op 21 mei aan bij de ongeveer 9000 deelnemers aan de jaarlijkse Springprocessie in Echternach. Het Utrechtse gezelschap was een dag eerder vertrokken vanuit een aantal locaties in het aartsbisdom. ‘s Middags was er een viering in de OLV kathedraal in Luxemburg stad, waar een beeld staat van Maria, troosteres der bedroefden. ‘s Avonds woonden de pelgrims het Lof bij in Echternach.

Deze korte pelgrimage voerde de deelnemers naar het graf van de eerste bisschop van Utrecht en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie Sint Willibrord. Ook kardinaal Eijk en hulpbisschop Woorts waren in Echternach, net als bisschop Van den Hende van Rotterdam, emeritus-bisschop Van Luyn s.d.b. van Rotterdam en de Roermondse hulpbisschop De Jong. Op 21 mei sloot ook kardinaal Simonis zich aan.

echternach-2-mis-luxemburg-a-kl echternach-3-mis-in-luxemburg-b-kl
De mis in de crypte van de kathedraal van Luxemburg

Na het Lof in de basiliek van Echternach (waarin kardinaal Meisner de preek verzorgde) bezochten de pelgrims de crypte met het graf van St. Willibrord. Er werd een Willibrordlied gezongen en kardinaal Eijk gaf de zegen.

echternach-4-voor-plechtig-lof-20-5-echternach-kl echternach-5-meisner-en-beeld-willibrord-kl
Links: voorafgaand aan het Lof; rechts: kardinaal Meisner en beeld van de H. Willibrord

echternach-6-crypte-willibrord-kl echternach-graf-willibrord-kl
In de crypte met het graf van St. Willibrord

Op dinsdag 21 mei werd de bekende Springprocessie gehouden. Voorafgaand was er een H. Mis in de kathedraal van Echternach met als hoofdcelebrant de 70ste opvolger van St. Willibrord, de Utrechtse aartsbisschop kardinaal Eijk.
Vicaris Cornelissen van Deventer was één van de deelnemers aan de Springprocessie: “Het was opvallend hoeveel jonge mensen meesprongen. De Kerk straalt in Echternach uit dat ze jong is.” Rector Schnell was met een aantal studenten van de priesteropleiding Bovendonk eveneens van de partij. Na afloop van de Springprocessie ontving kardinaal Eijk van de deken van Echternach nog een bijzondere plaquette van St. Willibrord.

echternach-7-beeld-willibrord-kl echternach-8-meespringen-kl
Links: beeld van H. Willibrord; rechts: enkele Utrechtse deelnemers aan de Springprocessie

echternach-10-kardinaal-ontvangt-plaquette-kl
Kardinaal Eijk ontvangt een speciale plaquette