Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Utrechtse pelgrims arriveren in Rome

Utrechtse pelgrims arriveren in Rome

Verdeeld over verschillende vluchten en daardoor op verschillende tijden arriveerden op maandag 14 november de pelgrims uit het Aartsbisdom Utrecht in Rome. In totaal zo’n 200 gelovigen uit het aartsbisdom hebben gehoor gegeven aan de oproep van paus Franciscus om in dit Heilig Jaar van de Barmhartigheid naar Rome te pelgrimeren. Ze zijn bepaald niet alleen: in totaal bijna 2.000 Nederlanders zijn dinsdag 15 november in Rome voor de door de VNB georganiseerde ‘Nederlandse Dag’. Hoofdbestanddeel is een Mis in de Sint Pieter met bijna alle bisschoppen, waarna de Nederlanders toegesproken worden door paus Franciscus.

De eerste groep Utrechtse pelgrims startte hun zesdaagse bedevaart met een stadswandeling onder leiding van hoofdaalmoezenier Patrick Kuipers, rector van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut. Deze tocht startte bij de Sint Pieter en voerde in de richting van de oude wijk Trastevere, waar om 17.00 uur de Mis werd gevierd in de titelkerk van kardinaal Eijk: de San Callisto. Deze kerk ligt op steenworp afstand van de basiliek van Santa Maria in Trastevere met haar fraaie mozaïeken uit de twaalfde eeuw. Deze kerk werd dan ook eerst bezichtigd.

Foto rechts: de Santa Maria in Trastevere

Kardinaal Eijk was hoofdcelebrant in de viering in ‘zijn’ Romeinse kerk. Hij noemde het “helemaal geen gek idee” om de Romebedevaart in het Heilig Jaar van de Barmhartigheid voor de Utrechtse groep te laten beginnen in zijn titelkerk, toegewijd aan de heilige Callixtus. “Want Callixtus is een man in wiens leven Gods barmhartigheid op heel uiteenlopende manieren een grote rol heeft gespeeld.” Callixtus was de zestiende paus, maar was in zijn jonge jaren bepaald geen lieverdje. “Voordat hij paus werd, heeft hij meermaals een stevig beroep moeten doen op Gods barmhartigheid,” aldus kardinaal Eijk.
Zo kreeg Callixtus als hoger opgeleide slaaf van zijn eigenaar de opdracht om fondsen te beheren, bijeengebracht door christenen en bestemd voor weduwen en wezen. Maar dat ging fout en op een gegeven moment waren alle fondsen “foetsie”, aldus de kardinaal – vermoedelijk was er fraude in het spel. Callixtus kreeg de kans om de verdwenen fondsen terug te halen, maar raakte opnieuw in de problemen.

Later werd hij veroordeeld tot geseling en dwangarbeid in de mijnen, omdat hij christen was. Na zijn vrijlating keerde hij verzwakt terug naar Rome, maar wel als een serieuzere christen. Hij werd diaken gewijd en kreeg van de paus de opdracht om een kerkhof met de graven van martelaren te beheren. Later is dit kerkhof naar hem vernoemd: de catacomben van Sint Callixtus.
Kardinaal Eijk: “Gods barmhartigheid is eindeloos voor de mens die berouw heeft en tot hem wil terugkeren. Bij oprecht berouw, die de oprechte en vaste wil inhoudt om het leven te veranderen en te richten op Gods wil, biedt de Heer nieuwe kansen. Door het lijden, de kruisdood en de verrijzenis van Christus is het voor ons altijd mogelijk om weer met Jezus te verrijzen als een nieuw mens en een nieuwe start te maken.” Daar heeft Callixtus zich als paus altijd sterk voor gemaakt.

Na de viering keerden de pelgrims terug naar hun hotel, waarbij nog een korte stop werd gemaakt bij de inmiddels mooi verlichte Sint Pieter. Voor sommige pelgrims is deze bedevaart een weerzien met Rome, voor anderen is het de eerste keer. Maar ze zien allemaal uit naar de 15de november: “Ik vind het zo bijzonder dat de paus ons Nederlanders zal toespreken. En dat we met zovelen zijn, dat doet me echt goed,” aldus één van hen.

Tags: