Aartsbisdom > Nieuws > Utrechtse diaken krijgt beeld van Laurentius

Utrechtse diaken krijgt beeld van Laurentius

Na afloop van de Eucharistieviering op 15 oktober in de Utrechtse St. Catharinakathedraal kreeg de in september gewijde diaken André van der Steenstraeten uit handen van vicaris Cornelissen een beeldje van de H. Laurentius uitgereikt. Van der Steenstraeten is als onbezoldigd diaken benoemd in de Utrechtse Salvatorparochie, met een speciale opdracht in de Kathedrale Kerk van Sint Catharina.

Namens de parochie kreeg de diaken een Domkaars overhandigd. Vicaris Cornelissen vertelde dat hij gevraagd is als executeur testamentair van de op 27 september overleden priester Laurens Bottenberg. Hij overleed in Ootmarsum, maar was in de jaren tachtig pastoor in de Sint Catharinakathedraal, onder andere tijdens het pausbezoek van de inmiddels heilige paus Johannes Paulus II.

Cornelissen: “In het testament van pastoor Bottenberg staat onder meer: ‘het beeld ‘Laurentius’, gemaakt door een IJsselsteinse beeldhouwer, legateer ik aan een pas gewijde diaken die niet tot priester wordt gewijd.’ En laten we die hier nu hebben!”
Vervolgens schetste vicaris Cornelissen kort het leven van Laurentius, diaken en martelaar en één van de zeven diakens in Rome, met zorg voor de armen en noodlijdenden. “Laurentius beheerde het geld dat via giften binnenkwam voor de minderbeelden in de stad. Keizer Valerianus krijgt daar lucht van, nam hem gevangen en eiste het geld op. Laurentius vroeg vervolgens om verlof om de schatten op te kunnen halen… Hij verdeelde snel al het geld onder de armen en ging met een groep van hen naar de keizer. Wijzend op deze arme mensen zei hij: ‘Zie hier de schatten van de kerk.’ De keizer wil echter geld en dus werd Laurentius op een rooster gebonden en boven een vuur gehangen – maar hij gaf geen krimp. Zo stierf hij als martelaar in het jaar 258 omwille van Christus en Zijn Kerk. Vaak wordt hij afgebeeld met een rooster.”
Vicaris Cornelissen: “In dit beeldje staat Laurentius op een rooster (!) en met een kruis – als teken van overwinning – in de hand. En duidelijk met een dalmatiek – de liturgische kleding van de diaken. Namens pastoor Bottenberg mag ik jou, diaken André van Utrecht dit beeldje van diaken Laurentius van Rome aanbieden. Gods zegen voor je diaconaat in deze stad!”

laurentius-kl
Plebaan Huitink, vicaris Cornelissen, diaken Van der Steenstraeten en zijn vrouw en zoon