Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Utrechtse bedevaart naar Springprocessie Echternach

Utrechtse bedevaart naar Springprocessie Echternach

Dit jaar reisden enkele tientallen mensen uit het Aartsbisdom Utrecht naar de Springprocessie in het Luxemburgse Echternach. Deze processie vindt jaarlijks plaats op de dinsdag na Pinksteren. In Echternach ligt het graf van de stichter van het aartsbisdom en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie: Sint Willibrord. Het Aartsbisdom Utrecht organiseerde deze tweedaagse busreis samen met reisorganisatie VNB. Op de heenweg werd tevens de stad Luxemburg bezocht, op de terugweg deden de pelgrims Banneux aan. Ook aartsbisschop Eijk reisde mee naar Echternach, evenals de hulpbisschoppen mgr. Hoogenboom en mgr. Woorts en vicaris Cornelissen.

Er namen ook nog vier priesters deel aan deze bedevaart: A. Huitink, M. Schyns, M. Los en de plebaan van de kathedraal H. van der Vegt. Na een vroege start (6.15 uur vanuit Deventer, 7.30 uur vanuit Vianen) en een voorspoedige reis arriveerden de pelgrims om 12.00 uur in de stad Luxemburg. Daar stonden onder meer een stadsrit en een wandeling door het historische centrum op het programma. Deze wandeling eindigde bij de kathedraal, waar in de crypte de Eucharistie werd gevierd met aartsbisschop Eijk als hoofdcelebrant. In zijn homilie stond mgr. Eijk stil bij Maria als Troosteres der Bedroefden. “Het is Christus die ons Maria als Moeder geeft,” zo benadrukte de aartsbisschop in zijn preek. In deze Kathedraal van Onze Lieve Vrouw bevindt zich een 17de eeuws beeldje van Maria als Troosteres der Bedroefden. Deze afbeelding is ook in Kevelaer te zien, een bedevaartplaats waar velen uit het aartsbisdom heenreizen.

echternach-eucharistie
Eucharistieviering in crypte van de kathedraal in Luxemburg

‘Kerk is springlevend’
In de Willibrordbasiliek van Echternach volgde die avond nog het openingslof, de volgende ochtend was er in deze basiliek een Eucharistieviering. Zonder preek – ‘gastheer’ aartsbisschop Franck van Luxemburg sprak de duizenden aanwezigen toe bij de start van de Springprocessie. Hij zei onder meer dat deze dag liet zien dat “de Kerk springlevend is.” Dat laatste beaamt vicaris Cornelissen volmondig: “Je ervaart dat in Echternach omdat er zo ontzettend veel kinderen en jongeren meedoen met de Springprocessie. Je ziet op deze dag echt het jonge en frisse gezicht van de Kerk.”

echternach-processie-kinderen

Er waren dit jaar ongeveer 12.000 mensen op de Springprocessie afgekomen, die vorig jaar is opgenomen in de Unesco Werelderfgoedlijst. Onder hen waren circa 9.000 springers, ook een deel van de groep uit het Aartsbisdom Utrecht sprong mee. Na de lunch reden de Utrechtse pelgrims naar Banneux voor de Vespers en het diner, waarna de laatste etappe naar huis volgde. Ook volgend jaar zal het aartsbisdom een bedevaart naar Echternach organiseren.

echternach-processie-bisschoppen echternach-processie-mgr-eijk

echternach-processie-zussen