Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Zwolle > Tweede Zwolse Mariaprocessie succes

Tweede Zwolse Mariaprocessie succes

Vorig jaar werd op 15 augustus voor het eerst sinds eeuwen in Zwolle een Mariaprocessie gehouden. De organisatoren vroegen zich af of de mensen dit jaar weer zouden komen, of zou het nieuwtje eraf zijn? De vrees bleek ongegrond, “ook dit jaar is feest van Maria Ten Hemelopneming, het patroonsfeest van de Zwolse Basiliek, met vreugde en luister gevierd”, aldus pastoor Peter van der Weide.

’s Avonds rond 18.30 stelde de processie zich op. De eretekenen van de Onze Lieve Vrouwebasiliek werden meegedragen: het conopeum en het tintinnabulum, vooraf gegaan door het kruis. Pastoor van der Weide: “Tevens waren er voor het eerst bruidjes die een grote rozenkrans droegen, geleend van de Maria-Ommedracht uit IJsselstein, verder misdienaars en acolieten uit het parochieverband, feestelijk in toog en superplie, zangers en zangeressen van de koren van de Basiliek, vele gelovigen uit het parochieverband, uit allerlei plaatsen in Nederland en zelfs uit België, pastores, onze twee diakens, leden van het pastorale team en hulpbisschop De Korte. Zo trok een lange stoet achter en rond het Mariabeeld van de Kevelaer Broederschap, dat tweemaal rond de Basiliek werd gedragen – een prachtig beeld van Gods Volk onderweg; Gods Kerk in beweging in de IJsseldelta.”

‘Het eeuwige leven’
Aansluitend aan de Mariaprocessie begon de feestelijke Eucharistieviering waarin mgr. De Korte voorging. Van der Weide: “In zijn preek benadrukte de bisschop het geloof in het eeuwige leven, waaraan Maria als eerste van de gelovigen deel mocht hebben. Het is dan ook zaak om, zoals Maria in haar Magnificat zingt, op de te komen voor de armen en de kleinen, om mensen te verheffen, om oog te hebben voor hen wier leven wordt bedreigd, zoals al die miljoenen kinderen die dagelijks honger lijden. Daarbij wijst Maria steeds naar haar kind, Jezus, die iedere mens laat voelen dat hij of zij er mag zijn en dat we geroepen zijn om te leven vanuit Gods liefde en die liefde te geven aan hen die ze niet kennen. Als teken van leven en verrijzenis brachten vele gelovigen tijdens het tweemaal gezongen Lourdeslied een lichtje bij Maria.”

Foto: (c) Hans Smit