Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis 29 november uit Hengelo, Geloofsgesprek met kardinaal Eijk

TV-Mis 29 november uit Hengelo, Geloofsgesprek met kardinaal Eijk

De rechtstreekse Eucharistieviering komt zondag 29 november vanuit de Sint Lambertusbasiliek te Hengelo (Ov., parochie De Goede Herder). Celebrant is pastoor Jürgen Jansen. In het voorafgaande Geloofsgesprek (9.45 uur, NPO 2) ontsteekt kardinaal Eijk het licht van de Advent en spreekt daarbij met Leo Fijen over Kerk en geloof in deze tijden van corona. Wat kan je geloof betekenen in het donker op weg naar Kerstmis?

Leo Fijen sprak op 22 maart in het Geloofsgesprek ook al met kardinaal Eijk. Toen waren vanwege de eerste golf van de coronaviruspandemie publieke vieringen afgelast en ging kardinaal Eijk onder meer in op de rol van het gebed in tijden van lijden. Nu kijkt Fijen met kardinaal Eijk terug op de afgelopen maanden en vooruit naar Kerstmis, terwijl Nederland zich in een tweede golf van het coronavirus bevindt. Kardinaal Eijk vertelt onder meer over hoe tijdens de coronacrisis bij veel mensen het verlangen naar de Eucharistie is gegroeid. Hij viert in het weekend vaak in een parochie in het aartsbisdom de Eucharistie (met maximaal dertig kerkgangers) maar mist nu als bisschop de ontmoeting en de gesprekken met parochianen na afloop van de viering. Samen koffie drinken na de Mis is zolang de coronacrisis voortduurt immers niet mogelijk. Ook vertelt hij over het initiatief van de Nederlandse bisschoppen Vierkerstmis. Op deze website nodigen de bisschoppen iedereen uit om ook dit jaar Kerstmis te vieren, al is alles anders door Covid-19. Kardinaal Eijk hoopt dat ondanks corona zoveel mogelijk mensen in de Kersttijd naar de Mis kunnen gaan, maar de website Vierkerstmis biedt ook concrete handvatten om Kerstmis te vieren, als er geen plek in de kerken is.

Geloofsgesprek, 9.45 uur op NPO 2
Eucharistieviering, 10.00 uur op NPO 2