Aartsbisdom > Nieuws > Subsidie voor St. Josephkerk Zeist en St. Victorkerk Benschop

Subsidie voor St. Josephkerk Zeist en St. Victorkerk Benschop

De Provincie Utrecht kende eind september forse subsidies toe aan de St. Victorkerk in Benschop en de St. Josephkerk in Zeist. Deze laatste kerk ontvangt maar liefst één miljoen euro, terwijl de kerk in Benschop vier ton krijgt. Het geld is afkomstig uit het provinciefonds Erfgoedparels, dat is bestemd voor het opknappen van monumentale kerken en industrieel erfgoed. Er wordt ook 840.000 euro uitgetrokken voor het opknappen van de Villa Jongerius aan het Utrechtse Merwedekanaal.

De St. Victorkerk in Benschop is met deze subsidie al voor de tweede keer ‘in de prijzen gevallen’: eerder dit jaar kreeg de kerk uit 1888 al 530.000 euro subsidiegeld uit het Fonds Erfgoedparels. Daarmee kon gestart worden met de restauratie van de kerk naar een ontwerp van Tepe. Daarvoor gaf gedeputeerde mevr. A.H. Raven op 12 juni namens de Provincie Utrecht het officiële startsein. Pastoor Schyns zegende bij die gelegenheid onder meer de steigers in aanbouw aan de buitenzijde van de kerk. Maar hij benadrukte óók dat de kerk er met deze subsidie nog niet was. Dat er in een tweede ronde € 400.000 subsidie is toegekend, verheugt Schyns dan ook zeer.

Ook de St. Josephkerk had de subsidie zeer nodig: in augustus maakte RTV Utrecht samen met het kerkbestuur nog een reportage over de slechte staat van de kerk. Daaruit bleek dat het metselwerk van de buitenmuren onvoldoende was en dat het dak op instorten staat. De restauratiekosten werden toen geschat op zo’n twee miljoen euro, waarvan de helft nu dus binnen is.

benschopzegenschyns1 schynsspeech