Aartsbisdom > Nieuws > Gezocht: Diocesaan Financieel Adviseurs

Gezocht: Diocesaan Financieel Adviseurs

Hoe leggen we in onze parochie een goede verbinding tussen een beleidsplan en een begroting? Wat is nodig voor de goedkeuring door de aartsbisschop voor een omvangrijke investering? Zomaar twee vragen die parochiebestuurders in de toekomst kunnen stellen aan Diocesane Financiële Adviseurs (DiFA’s). Wat doen DiFA’s, voor wie zijn ze er en hoe kun je DiFA worden? Bisdomeconoom Matthijs Boeser geeft antwoord op deze vragen, want het aartsbisdom zoekt versterking van het team DiFA’s.

Vanuit het aartsbisdom ligt er een appèl aan parochies om te komen tot missionaire geloofsgemeenschappen. Pastorale teams hebben daarop in overleg met bestuurders beleid ontwikkeld. Bestuurders moeten middelen voor dit beleid vinden in een tijd waarin middelen eerder schaarser dan ruimer worden.
Bovendien hebben bestuurders te maken met een toegenomen regeldruk op het gebied van bijvoorbeeld personeelzaken, gebruikersvergunningen van gebouwen, wettelijke regelingen rond begraafplaatsen. En met de fusie van parochies groeit de omvang van de organisatie. De financiële positie wordt complexer en de druk van bestuurlijke verantwoordelijkheid neemt toe. Op dit punt bestaat behoefte aan deskundige advisering en ondersteuning van parochiebestuurders. Bestuurders moeten de mogelijkheid hebben om over financieel beleid en aanpalende vraagstukken te kunnen sparren met iemand die van wanten weet. Zo iemand is de DiFA; de Diocesane Financiële Adviseur.

Géén controleur
De inschakeling van een DiFA door parochies is niet vrijblijvend. Het beleid van het aartsbisdom is erop gericht dat iedere gefuseerde parochie in 2010 over een DiFA beschikt en parochiebestuurders moeten ook van hun DiFA gebruik maken.
Toch is de DiFA er primair voor de parochie: diens taak is vooral adviserend. Hij of zij is een aangewezen gesprekspartner op het gebied van het opstellen van een deugdelijke begroting. Ook zal de DiFA een rol spelen bij de financiële onderbouwing van een investeringsaanvraag voor bijvoorbeeld nieuwbouw of restauratieprojecten. Het belang voor het aartsbisdom is gelegen in kwalitatief goede ondersteuning van parochies op het gebied van financieel beheer. De DiFA is dus zeker géén controleur namens het bisdom.

difasmallmeetingroomTwee of drie parochies
Doelstelling is dat iedere DiFA in 2010 twee of drie grote parochies adviseert. Daarmee ontstaat een vrijwilligerstaak van behapbare omvang (12-15 avonden per jaar). Gevraagd naar het ideaalprofiel van een DiFA schetst de econoom Boeser van het aartsbisdom een man of vrouw die betrokken rooms-katholiek is, jong van geest is en een (professionele) affiniteit heeft met financiële vraagstukken. Te denken valt aan accountants, bedrijfseconomen, controllers van bedrijven, bankmanagers enzovoort. Vanzelfsprekend moet ook het werkterrein van de gefuseerde parochie met alle daarmee samenhangend vraagstukken rond beheer van financiën en gebouwen tot de verbeelding spreken. En niet onbelangrijk: de DiFA is in staat op een coachende manier om te gaan met de vrijwilligers binnen het parochiebestuur.

Overigens komt staat de DiFA er niet alléén voor. Binnen het aartsbisdom bestaat gestructureerd overleg tussen DiFA’s onderling, waarbij ook de econoom van het aartsbisdom, de adjunct-econoom en de regiovicarissen aanwezig zijn. Adjunct-econoom A. Dols fungeert tevens als vraagbaak voor DiFA’s.
Momenteel beschikt het aartsbisdom over een team van acht enthousiaste DiFA’s met ervaring. Zij waren eerder binnen een soortgelijke vrijwilligerstaak voor parochies actief als Dekenaal Financieel Adviseur. Het aartsbisdom zoekt echter nog aanvulling van dit team. Spreekt dit werk u aan? Neem dan contact op met de heer A.G.L. Dols (Arnauld) of de heer M. Boeser (Matthijs). Zij vertellen u graag meer. Tel.: 030-6982584, e-mail: economaat@aartsbisdom.nl.