Aartsbisdom > Nieuws > Start jubileum ‘900 jaar Heilige Blasius Delden’

Start jubileum ‘900 jaar Heilige Blasius Delden’

Met een pontificale Eucharistieviering werd op 3 februari (Feestdag van de H. Blasius) het jubileumjaar ‘900 jaar Heilige Blasius Delden’ geopend. Kardinaal Eijk was hoofdcelebrant tijdens deze Eucharistieviering in de prachtig versierde kerk (parochie H. Geest). Diverse koren, trompetten en orgel zorgden voor de muzikale omlijsting en aan het eind van de viering werd voor het eerst in de geschiedenis van Delden het Blasiuslied ten gehore gebracht.

In zijn preek stond kardinaal Eijk stil bij de kerkgeschiedenis van Delden: “De 900-jarige geschiedenis van de H. Blasiusparochie dwingt bewondering af. De katholieke gemeenschap in deze stad bleef trouw haar geloof in Christus belijden, ook toen de katholieke godsdienst na de Reformatie werd onderdrukt en uiteindelijk zelfs verboden. Pas aan het einde van de 18de eeuw kwam daar verandering in. De Deldenaren zochten in die donkere tijd naar allerlei mogelijkheden om de Eucharistie te blijven vieren, hoe gevaarlijk dat soms ook was.”
Ook de persoon van de Heilige Blasius kwam aan bod. Deze bisschop Blasius stierf begin vierde eeuw de marteldood, omdat hij weigerde Christus te verloochenen. Kardinaal Eijk: “Hij volgde zo Jezus niet alleen in Diens lijden en kruisdood, maar ontving zo ook het eeuwige leven in Gods Vaderhuis. Daar is hij nu 900 jaar de patroonheilige die bij God voor ons ten beste spreekt. En dat doet hij ook nu. En het is ook nu hard nodig. Christenen vormen evenals in de tijd van Blasius opnieuw een steeds kleinere minderheid in een seculiere samenleving. En die minderheid heeft daardoor steeds minder slagkracht om de Blijde Boodschap uit te dragen, zeker in West-Europa dat weigert om zijn christelijke wortels nog te erkennen.” Al doet Delden het nog heel niet zo slecht, merkte de kardinaal op. “Beste Deldenaren, ga gesterkt door het speciale gebed van de H. Blasius vol goede moed met de Verrezen Heer op weg naar het duizendjarig jubileum van de parochie.”

delden-1-kl delden-3-kl

Voorzitter Jan Horck van de locatieraad: “Zo’n viering van heel de gemeenschap heeft aan de ene kant iets heel bescheidens en aan de andere kant iets heel zelfbewusts. Bescheiden, omdat we samenkomen, precies zoals we zijn, zoals we onszelf en elkaar kennen: een gemeenschap die eigenlijk dat Evangelie nog niet helemaal waarmaakt, waar nog heel wat moet gebeuren. Maar aan de andere kant ook heel zelfbewust: weten dat je gekozen hebt voor het visioen (‘een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’) zoals dat in de Schrift beschreven staat en dat vieren.”
delden-4-klNa deze viering was er gelegenheid om de Blasiuszegen te ontvangen, aansluitend gingen de parochianen naar het Parochiehuis voor een gezellig samenzijn. In de hal stond een tentoonstelling getiteld ‘Jezusbeelden’. Leerlingen van het Twickelcollege in Delden hadden op authentieke wijze middels woorden en beelden vorm gegeven aan het thema ‘Jezus’. In haar toespraak onderstreepte burgemeester Nauta van Hof van Twente (waartoe Delden behoort) het belang van geloven in gemeenschap. Ook werd tijdens deze bijeenkomst de ontwerptekening voor de Mariakapel gepresenteerd.
In november 2017 werd al het boek ‘900 jaar Heilige Blasius Delden’ gepresenteerd. In de loop van 2018 staan nog verschillende jubileumactiviteiten gepland, zoals concerten en schoolprojecten.

Foto’s: Lidy Katier