Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Springprocessie in Echternach: 12.500 deelnemers

Springprocessie in Echternach: 12.500 deelnemers

In het Luxemburgse Echternach wordt traditiegetrouw op de dinsdag na Pinksteren de Springprocessie gehouden. Dit jaar waren er ruim 12.500 pelgrims in Echternach om deel te nemen aan deze processie, die al uit de Middeleeuwen stamt. Ook de Salvatorparochie in de Utrechtse binnenstad organiseert al jaren een bedevaart naar Echternach (1-2 juni), waarbij de deelnemers een eigen ‘springgroep’ vormen. Aartsbisschop Eijk van Utrecht was eveneens bij de Springprocessie aanwezig.

De bedevaart van de Salvatorparochie werd begeleid door plebaan N. Schnell van de Utrechtse Catharinakathedraal en conrector P. Kuipers van het Ariënskonvikt. Naast aartsbisschop Eijk waren onder anderen kardinaal Simonis, bisschop Van Luyn van Rotterdam, mgr. Wiertz (Roermond), kardinaal Meisner (Keulen) en mgr. Léonard van Namen in Echternach.
Met de Springprocessie wordt St. Willibrord (658-739) herdacht, die het geloof naar de Lage Landen bracht en die in 698 de Abdij van Echternach stichtte. De van oorsprong Ierse monnik en missionaris was bisschop van Utrecht en is patroonheilige van Nederland. Hij wordt ook wel ‘apostel van de Benelux’ genoemd. De St. Willibrordusbasiliek van de Abdij van Echternach is het eindpunt van de processie, in de crypte van de basiliek ligt Willibrords graf.

echternach-2009-003-klein