Aartsbisdom > Sint Caecilia > Sint Caecilia Aartsbisdom Utrecht kijkt terug en vooruit

Sint Caecilia Aartsbisdom Utrecht kijkt terug en vooruit

De nieuwe kerkelijke instelling Sint Caecilia van het Aartsbisdom Utrecht voor kerkmuziek is inmiddels meer dan een jaar operationeel. “We kijken met tevredenheid terug op het afgelopen jaar,” zo melden voorzitter mgr. H.W. Woorts en ambtelijk secretaris Marcus de Haard.

“Vooral achter de schermen is veel gebeurd. Maar ook op de voorgrond zijn we actief geweest. Vanwege de coronaviruspandemie kon in het voorjaar een aantal activiteiten geen doorgang vinden en zijn ook cursussen onderbroken. Met cursisten is op afstand gewerkt via een videoverbinding, zodat toch voorbereidende werkzaamheden konden worden voortgezet en besproken. Gelukkig bracht de periode na de zomer meer perspectief. In november zijn twee kandidaten Kerkmusicus III afgestudeerd en zijn wij in ons bisdom sindsdien twee geschoolde dirigenten rijker.”

Ook kijken beiden met tevredenheid terug op de studiedag in Ede voor jongerenkoren op 2 oktober, waarbij de deelnemende kinderen en jongeren uit diverse parochies van het Aartsbisdom Utrecht “een geweldige en leerzame dag beleefden. En ook de aanwezige volwassenen hebben hieraan veel vreugde beleefd,” aldus Woorts en De Haard.
Tevens kon in het najaar de cantorcursus doorgaan, ditmaal in Apeldoorn. Met twaalf enthousiaste parochianen is een aantal weken gewerkt aan het nóg beter voorzingen in de liturgie, waaronder antwoordpsalmen. Niet alleen zang-technisch, ook liturgisch zijn de cursisten gewezen op interessante en elementaire begrippen en gebruiken die het voorzingen in de liturgie verstevigen en van onmisbaar belang laten zijn.
“We kijken ook vooruit,” aldus voorzitter Woorts en secretaris De Haard. “Ervan uitgaand dat er rondom corona steeds meer mogelijk is, zijn de voorbereidingen van diverse activiteiten gestart. De cursus koordirectie wordt weer opgepakt, het vervolg op de cantorcursus staat in de steigers en ook zijn de voorbereidingen voor de jaarlijkse zang- en studiedag al in volle gang. Op zaterdag 1 oktober a.s. zal deze gehouden worden. Over de invulling en de locatie kunnen we nog niet veel zeggen, maar het weer net zo’n inspirerende dag worden als afgelopen jaar.”
“Verder doen we ook een beroep op u, om ons te voorzien van tips en suggesties. We willen graag zang- en studiedagen organiseren die aansluiten bij uw wensen. Laat daarom gerust van u horen,” aldus het bestuur van St. Caecilia.

Ook voor algemene vragen over kerkmuziek kunt u terecht bij:
Kerkelijke Instelling Sint Caecilia, Maliebaan 40, 3581 CR Utrecht, tel. 06 49957318 (ma & do), e-mail: sintcaecilia@aartsbisdom.nl, www.aartsbisdom.nl/sint-caecilia