Aartsbisdom > Nieuws > Risico Inventarisatie en Evaluatie voor parochies

Risico Inventarisatie en Evaluatie voor parochies

Veilig werken in en rond de parochie is belangrijk. Er is steeds meer aandacht voor arbo-wetgeving voor werkgevers bij wie en instellingen waarbij mensen in opdracht werkzaamheden uitvoeren. Ook van een parochie wordt gevraagd in beeld te brengen welke risico’s werknemers in en rond de parochie lopen. Elke werkgever moet een arbobeleid voeren. De basis van dit beleid wordt gevormd door een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). De parochiebesturen in het Aartsbisdom Utrecht zijn per brief op de hoogte gesteld van dit document.

In deze brief wordt onder meer benadrukt dat “veilig werken in en rond de parochie is belangrijk is.” De RI&E is een vragenlijst waarmee de parochies in kaart kunnen brengen welke risico’s er zijn. Als de parochie weet welke risico’s er zijn, kunnen de juiste maatregelen worden getroffen.

Parochies met minder dan 25 werknemers in dienst kunnen gebruik maken van deze RI&E. De vragen in de lijst mogen niet worden aangepast: de lijst is namelijk een door de rijksoverheid erkend branche-instrument. Wanneer een parochie 25 of meer werknemers in dienst heeft, kan dezelfde RI&E worden gebruikt. Deze moet vervolgens wel altijd worden getoetst door een Arbodeskundige.
“Bij grote aanpassingen in de parochie moet er dus gekeken worden of er nieuwe risico’s zijn,” zo stelt de brief. “Maar ook als er geen grote veranderingen zijn, is het belangrijk minimaal een keer per jaar de RI&E door te lopen en zo nodig het plan van aanpak aan te passen. Veilig en gezond werken is een continu proces.”
In de brief wordt aan de parochies gevraagd de RI&E in te vullen en per e-mail een kopie toe te zenden aan het Aartsbisdom Utrecht.

– Download hier de modellijst
– Dit RI&E erkende branche instrument is ook te vinden op de website van de Kerkprovincie: klik hier

UPDATE januari 2022: Er is een nieuwe versie beschikbaar van het Model RI&E voor parochies, klik hier