Aartsbisdom > Nieuws > Restauratie Georgiusbasiliek afgerond

Restauratie Georgiusbasiliek afgerond

Om de afronding van de restauratie van de Georgiusbasiliek in Almelo te markeren, liet vicaris Woolderink (pastoor van de St. Jorisparochie waarbinnen de basiliek valt) zich op 25 maart naar de top van de vieringtoren hijsen. Daar bevestigde hij een goudkleurige pijnappel onder het kruis. In deze pijnappel is een oorkonde geplaatst waar komende generaties kunnen teruglezen dat de veelomvattende restauratie op dit Feest van Maria Boodschap ten einde kwam.

De Georgiusbasiliek stamt uit 1902 en werd in december 2009 tot basiliek verheven. Ruim een jaar heeft de kerk in de steigers gestaan voor een renovatie die ruim 9 ton heeft gekost. Het leeuwendeel van dat bedrag is door de Provincie Overijssel opgebracht. Niet alleen de dakkapellen zijn vernieuwd, ook de vieringtoren op het dak van dit rijksmonument werd gerepareerd en van nieuwe leien voorzien. In de kerk zijn de scheuren in de gewelven hersteld en zijn grote delen van het interieur geschilderd.

Voordat vicaris Woolderink naar 35 meter hoogte werd getakeld, sprak hij de parochianen, de subsidiegevers en andere belangstellenden toe vanuit het hijsbakje. Hij bedankte nadrukkelijk de donateurs die de restauratie mogelijk hebben gemaakt. Met de bijna 20.000 euro die het Prins Bernhard Cultuurfonds een dag eerder toezegde, is nu nog maar een halve ton nodig. “Op een totaalbedrag van ruim 900.000 euro is dat te overzien,” zo stelde vicaris Woolderink.