Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Renkum > Renkum: viering en processie met Sacramentsdag

Renkum: viering en processie met Sacramentsdag

Het Mariabeeld in de Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming kerk te Renkum (Parochie Z. Titus Brandsma) wordt al vele eeuwen vereerd. Het rond 1350 gemaakte eikenhouten beeldje stond al in 1380 in Renkum, na de Reformatie in 1580 kwam het beeldje in Utrecht terecht, waar het eeuwen een anoniem bestaan leidde. Pas in 1928 kwam het weer thuis in de parochie van Renkum, waar nog altijd bedevaarten heen gaan en ook Sacramentsdag (6 juni) wordt gevierd.

De terugkeer van het beeld werd aanleiding voor de jaarlijkse bedevaarten. Tot in 1956 bezochten jaarlijks ruim 10.000 mensen Maria van Renkum. Daarna werd een teruggang merkbaar, alleen de Ziekenbedevaart vond nog elk jaar plaats. Daarnaast zijn er onder meer de Gelderse Bedevaart (dit jaar op 18 oktober) en bedevaarten van groepen van buiten de parochie. De parochie besloot in 2010 om Renkum als bedevaartsoord te revitaliseren. De keuze viel op het rondom de kerk gelegen voormalig processiepark: het Rosarium Mariae. Centraal staan daarbij de rozenkransmysteriën. Deze vertellen het verhaal van Jezus en Maria in 20 afbeeldingen, ingedeeld in vier groepen. Ook is het bedevaartprogramma in Renkum vernieuwd en uitgebreid, onder meer met de terugkeer van de ‘Bloesembedevaart’.

Op zondag 7 juni 2015 (tweede zondag na Pinksteren) wordt Sacramentsdag (het Hoogfeest van het heilig Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus) gevierd. Het programma in Renkum (aanvang: 15.00 uur) bevat een lof (een plechtige gezongen gebedsdienst); een processie met het Sacrament door het park; ontmoeting en eventueel wordt er na de processie ook gelegenheid geboden tot stille aanbidding. Het hoogfeest van Maria ten Hemelopneming wordt in 2015 gevierd op de vooravond van de feestdag, op vrijdagavond 14 augustus om 19.00 uur met een plechtige Eucharistieviering in de kerk en een lichtprocessie (met kaarsen) door het Rosarium Mariae.

Meer informatie: www.mariavanrenkum.nl

Plechtig Lof op Sacramentsdag in Groenlo
Met Sacramentsdag wordt Jezus Christus Zichzelf onder de gedaante van brood en wijn aan ons geeft als voedsel en voortdurend onder ons wil blijven door middel van zijn waarachtige tegenwoordigheid in de geconsacreerde offergaven. De eerbied die we in onze Kerk voor deze eucharistische gaven kennen, wordt op deze feestdag tot uitdrukking gebracht. Op veel plaatsen trekt de sacramentsprocessie uit, waarbij de geconsacreerde Hostie in een monstrans door de straten wordt gedragen. In het Eucharistisch Centrum van de St. Paulusparochie (H. Calixtusbasiliek te Groenlo) wordt Sacramentsdag gevierd met een plechtig Lof in het kerkgebouw, waarin het Allerheiligste Sacrament ter aanbidding wordt uitgesteld. De aanvang van dit Lof is 17.00 uur en de herenkoren van Groenlo en Eibergen zullen medewerking verlenen. Celebrant is pastoor De Jong.
Maar in meer parochies van het Aartsbisdom Utrecht wordt Sacramentsdag gevierd. Zo is er in de St. Ludgerus Aanbiddingskapel van klooster Cenakel in Utrecht (Dienaressen van de H. Geest van de Altijddurende Aanbidding) aan de St. Bonifaciusstraat om 16.30 een mis, gecelebreerd door pastor Koos Smits. Aansluitend volgt een kleine Sacramentsprocessie door enkele straten rond het klooster.
Klik hier voor het overzicht van de websites van de parochies, om te zien of er in uw parochie iets wordt georganiseerd met Sacramentsdag.