Aartsbisdom > Nieuws > Religieuzendag Aartsbisdom Utrecht in Denekamp

Religieuzendag Aartsbisdom Utrecht in Denekamp

De aartsdiocesane ontmoetingsdag voor religieuzen vond dit jaar op 11 februari plaats in het Franciscushuis van de Zusters Franciscanessen te Denekamp. Na de Eucharistieviering en de lunch stond het inhoudelijke middagprogramma in het teken van het synodaal proces. Deze raadpleging van religieuzen is onderdeel van de diocesane voorbereidingsfase van de Bisschoppensynode die op initiatief van paus Franciscus in 2023 zal worden gehouden.

Met de aanwezige religieuzen werd in Denekamp uitgebreid gesproken over de drie thema’s en richtvragen die de Nederlandse Bisschoppenconferentie heeft geselecteerd. Deze drie thema’s zijn: vieren; medeverantwoordelijkheid voor de missie en dialoog in Kerk en samenleving.

In zijn preek verbond kardinaal Eijk de Evangelielezing van die dag met zijn studententijd op het seminarie. In deze lezing geneest Jezus een doofstomme man. Kardinaal Eijk: “Jezus verricht enkele rituele handelingen en brengt dan de eigenlijke genezing tot stand, doordat Hij zijn ogen ten hemel slaat, dat wil zeggen bidt, en het verlossende woord ‘effeta’ uitspreekt, ‘Ga open.’ Daardoor worden de oren van de doofstomme man geopend en zijn tong losgemaakt, zodat hij ogenblikkelijk kan horen en normaal spreken. Jezus’ zucht is een uiting van zijn medelijden met de doofstomme.”
Dit deed de Utrechtse aartsbisschop denken aan de logopediste op het seminarie die de priesterstudenten moest leren om in het openbaar duidelijk en verstaanbaar te praten – nog een hele kunst aldus kardinaal Eijk. “U kunt waarschijnlijk al wel raden welke bijnaam deze logopediste binnen de kortste keren van de seminaristen kreeg: ‘zuster Effeta’.”

Kardinaal Eijk vergeleek doofheid met een kaasstolp: een doof mens ziet hoe mensen met elkaar praten en communiceren zonder dat hij er deel aan heeft. Hij voelt zich daardoor buitengesloten. Over de huidige Westerse wereld staat een “geestelijke kaasstolp,” aldus de Utrechtse aartsbisschop. “Mensen zien en weten van alles en krijgen een massa informatie over zich heen, die ze nauwelijks kunnen verwerken. Maar hun leven is leeg en ze kunnen de uiteindelijke zin van het leven niet ontdekken. Want doordat ze onder een geestelijke kaasstolp leven, dringt het Woord van God niet tot hen door. Daarvoor zijn ze massaal doof. Maar alleen het mens geworden Woord van God, Christus, kan richting en doel geven aan ons leven. En tevens zijn veel mensen op geestelijk gebied met stomheid geslagen. Doordat de meesten van de inhoud van de Bijbel en het christelijk geloof geen flauw idee hebben, zijn ze op geloofsgebied letterlijk met stomheid geslagen. Ze kunnen er niet over spreken en zeker katholieken kunnen hun geloof amper onder woorden brengen.”
Kardinaal Eijk benadrukte dat Maria (op 11 februari is de Gedachtenis van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes) in haar overgrote liefde voor ons door haar verschijningen – vooral in de laatste eeuwen – meerdere malen te hulp is geschoten om ons van onze doofheid voor Gods Woord te genezen. “Dat geldt ook voor haar verschijningen te Lourdes aan Bernadette Soubirous van 11 februari tot 16 juli 1858.” De meerderheid van de pelgrims wordt niet genezen, maar iedereen keert geestelijk gesterkt huiswaarts. Kardinaal Eijk: “Dat is exact wat Jezus met het verrichten van de tekenen wil bereiken, namelijk dat mensen iets van zijn goddelijke binnenkant ontdekken en deel krijgen aan het Rijk Gods. Hij wil in Lourdes die figuurlijke kaasstolp van ons afnemen, opdat we zijn Woord horen en leren verstaan.”

Foto’s: zr. Monica Raassen C.R.S.S. en mgr. Woorts. Groepsfoto: via zr. Reinalda (Zusters Franciscanessen van Denekamp)

(Klik op de groepsfoto voor een vergroting)

Tags: