Aartsbisdom > Nieuws > #RedWednesday vraagt aandacht voor godsdienstvrijheid

#RedWednesday vraagt aandacht voor godsdienstvrijheid

In heel Nederland worden op woensdag 24 november kerken rood verlicht om aandacht te vragen voor het recht op vrijheid van godsdienst voor mensen van alle religies en voor de vervolging van christenen – de grootste groep – in het bijzonder. Wereldwijd lichten duizenden kerken rood, ook in het Aartsbisdom Utrecht doen diverse kerken mee met #RedWednesday.

Zo zijn in de stad Utrecht de St. Gerardus Majellakerk, de Rafaelkerk en de St. Catharinakathedraal woensdagavond rood verlicht. Maar ook de Sint-Nicolaaskerk te Nieuwegein, de St. Martinuskerk in Beek (foto © Kerk in Nood), de St. Stephanuskerk in Borne en de kerk O.L.V. ten Hemelopneming te Houten doen mee. In de St. Gerardus Majellakerk worden bovendien om 18.20 uur de Vespers gevierd met aansluitend om 19.00 uur een Eucharistieviering. In de kathedraal is er eveneens om 19.00 uur een H. Mis.

Aan #RedWednesday nemen dit jaar ruim 90 kerken in Nederland deel. Volgens diverse rapporten van Kerk in Nood en van andere instituten neemt wereldwijd de vervolging omwille van geloof toe. Peter Broeders, directeur van Kerk in Nood, is bezorgd: “Godsdienstvrijheid is een mensenrecht. Niemand mag worden lastiggevallen, gediscrimineerd worden in werk of huisvesting, of bedreigd worden met het ontnemen van vrijheid of zelfs zijn of haar leven, alleen vanwege diens geloof.”

Wereldwijd
Een belangrijk aspect van RedWednesday is het wereldwijde karakter. In 2020 zijn volgens Broeders met RedWednesday ruim 400 miljoen mensen wereldwijd bewust gemaakt van godsdienstvrijheid als vergeten mensenrecht. In Nederland deden maar liefst 119 kerken mee. De 23 nationale kantoren van Kerk in Nood hebben honderden kerken, synagogen, moskeeën en overheidsgebouwen bewogen tot acties van solidariteit. “RedWednesday is als schreeuw om aandacht voor godsdienstvrijheid amper te negeren,” aldus Broeders.

Dit jaar publiceert Kerk in Nood op 24 november een rapport ‘Hoor haar Schreeuw’ over de vele christelijke meisjes en vrouwen die wereldwijd doelwit zijn van ontvoering, verkrachting en gedwongen bekering omdat zij behoren tot een religieuze minderheid – en daarom vaak minder bescherming genieten. Vooral landen als Pakistan, Egypte en Nigeria kennen een dreigend klimaat dat om wereldwijd gebed en aandacht vraagt.

Voor meer informatie en deelnemende kerken klik hier.

Foto linksboven (St. Martinuskerk in Beek, uitsnede): © Kerk in Nood