Aartsbisdom > Nieuws > #RedWednesday: aandacht voor vervolging christenen

#RedWednesday: aandacht voor vervolging christenen

Bijna 150 kerken in Nederland en honderden kerken wereldwijd worden op woensdag 23 november ‘s avonds rood aangelicht. Met de actie #RedWednesday vraagt de katholieke hulporganisatie Kerk in Nood (ACN) aandacht voor vrijheid van godsdienst en de vervolging van christenen. In veel kerken wordt ook gebeden voor mensen die om hun geloof worden vervolgd én voor hun vervolgers.

In het Aartsbisdom Utrecht doet een aantal kerken mee met de actie #RedWednesday, onder andere de Sint Catharinakathedraal (Utrecht), de St. Stephanuskerk (Borne) en de St. Lambertusbasiliek (Hengelo).

De internationale campagne van Kerk in Nood om aandacht te vragen voor godsdienstvrijheid en vervolgde christenen vindt dit jaar plaats tussen 16 en 23 november. Dit jaar staat de campagne vooral in het teken van vervolgde christenen, waarover Kerk in Nood op 16 november het tweejaarlijkse rapport ‘Vervolgd en Vergeten? 2020-2022’ publiceerde. De studie is een aanvulling op het rapport over godsdienstvrijheid 2021. Uit onderzoek blijkt dat de vervolging van christenen wederom is toegenomen. Wereldwijd worden christenen in meer landen vervolgd en lastiggevallen dan aanhangers van welk ander geloof ook. Priesters worden vermoord, gelovigen worden ontvoerd, christelijke vrouwen worden verkracht en gedwongen hun geloof te verloochenen, kerken worden ontheiligd en gemeenschappen worden gedwongen te vluchten.

Klik hier voor meer informatie en een lijst met de deelnemende kerken.

Onder: de Sint Catharinakathedraal in Utrecht bij een eerdere deelname aan #RedWednesday (foto’s Elvira Laudy)