Aartsbisdom > Nieuws > Priester Th.A. Balster (85) overleden

Priester Th.A. Balster (85) overleden

Op 1 november is in de Heer overleden Theodorus Antonius Balster, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Voorst op 19 januari 1935. Na zijn priesterwijding op 24 juli 1960 was hij achtereenvolgens kapelaan te Rossum, Lobith, Hengelo (Lambertus) en Deventer (Joannes Vianney).

Met ingang van 1 maart 1979 werd hij benoemd tot pastor en vicarius oeconomus van de Antonius Abtparochie te Loenen en per 1 september 1979 als pastor en deservitor van de parochie OLV Onbevlekt Ontvangen te Heeten binnen het samenwerkingsverband van de omliggende parochies. Per 28 januari 1987 werd hij benoemd tot pastor in het samenwerkingsverband Almelo-Noord en tot hoofdverantwoordelijk pastor van de Josephparochie. Per 1 september 1988 werd hij eervol ontslagen als hoofdverantwoordelijk pastor van de Josephparochie, maar bleef hij als pastor werkzaam in Almelo-Noord. Met ingang van 1 november 1991 ging hij met ziekteverlof en op 19 januari 2000 ging hij met emeritaat.

“Theo Balster was een blijmoedig mens en een betrokken priester met veel aandacht voor het persoonlijke pastoraat. Hij was een pastor in wiens aanwezigheid men zich thuis voelde. Naar zijn doopnaam Theodorus was hij een godsgeschenk van oprechte vriendelijkheid en interesse. Hij was belezen, maar liep daar niet mee te koop en verstond de kunst om kort en helder te zijn in zijn preken,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verzonden. “Na zijn emeritaat keerde hij terug naar Heeten, waar hij in eerdere jaren pastoraal actief was, als priester in woonzorgcentrum Stevenskamp. In die tijd celebreerde hij ook nog regelmatig vieringen in de parochiekerk van Heeten, vaak op de hoogfeesten van Kerstmis en Pasen. Door zijn gezonde relativeringsvermogen en gevoel voor humor keerden veel gelovigen na de viering met een positief gevoel huiswaarts. Op 24 juli 2020 mocht Theo in een mooie en gedenkwaardige viering in de parochiekerk van Heeten zijn 60-jarig priesterjubileum vieren. Hij heeft toen ook duidelijk gemaakt hoe betekenisvol zijn huisgenote mevrouw Ina Bosman voor hem is geweest,” aldus kardinaal Eijk.

Op vrijdagavond 6 november van 19.00 tot 20.30 uur is er in de kerk Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Dorpsplein 2 te Heeten) gelegenheid om afscheid te nemen en met inachtneming van de coronamaatregelen de familie te condoleren. De Eucharistieviering ten uitvaart zal in genoemde kerk worden gevierd op zaterdag 7 november om 11.00 uur. De viering zal vanwege de coronabeperkingen maar beperkt toegankelijk zijn.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht