Aartsbisdom > Nieuws > Persconferentie n.a.v. presentatie rapport Deetman

Persconferentie n.a.v. presentatie rapport Deetman

Vrijdag 16 december heeft de Onderzoekscommissie naar seksueel misbruik van minderjarigen in de RK Kerk tussen 1945 en 2010 (de Commissie Deetman) haar eindrapport gepresenteerd. ’s Middags hebben aartsbisschop Eijk, voorzitter van de Bisschoppenconferentie en broeder Van Dam, voorzitter van de Konferentie Nederlandse Religieuzen, tijdens een drukbezochte persconferentie hun reactie gegeven op het rapport. Ook kardinaal Simonis kwam op 16 december met een schriftelijke verklaring.

Aartsbisschop Eijk en broeder Van Dam lazen gezamenlijk een verklaring voor. Daarin zeiden zij onder meer: “Het vervult ons met schaamte en verdriet. Niet alleen de daders treft blaam. Ook kerkelijke gezagsdragers die niet accuraat hebben gehandeld en de zorg voor slachtoffers niet voorop hebben gesteld, zijn verantwoordelijk. Wij betuigen onze spijt.”
“Wij veroordelen nogmaals krachtig iedere vorm van seksueel misbruik omdat het haaks staat op de waardigheid van de menselijke persoon en op het Evangelie. Er is voor deze praktijken geen plaats in onze Kerk. Daarover mag geen onduidelijkheid bestaan. Daarom nemen wij bij een vermoeden van seksueel misbruik de nodige kerkrechtelijke en civielrechtelijke maatregelen. Bij een vermoeden van een strafbaar feit wordt ook het Openbaar Ministerie ingelicht, zoals de Nederlandse wet vereist. Wij verplichten onszelf om in alle toekomstige gevallen op deze wijze te handelen.”

Voor de verklaring van kardinaal Simonis: klik hier.