Aartsbisdom > Nieuws > Pater Wim Boksebeld s.d.b. in Haïti overleden

Pater Wim Boksebeld s.d.b. in Haïti overleden

In de Pauluskerk te Raalte was op 18 augustus de Eucharistieviering ter gedachtenis aan pater Wim Boksebeld s.d.b., die op 5 augustus in Haïti overleed. Boksebeld was afkomstig uit Raalte maar werkte tot aan zijn dood vijftig jaar lang in meerdere parochies en op diverse scholen in het straatarme Haïti. Het land werd recent getroffen door een zware aardbeving.

Kort voor zijn overlijden in het Franciscus van Salesziekenhuis in Port-au-Prince kon de familie van pater Boksebeld in Nederland via een videoverbinding afscheid van hem nemen. Wim Boksebeld is op 17 augustus begraven in Haïti, de uitvaart was via een videoverbinding te volgen. Provinciaal Wilfried Wambeke van de salesianen in Nederland en Vlaanderen schrijft naar aanleiding van het overlijden van pater Boksebeld onder meer: “Toen hij drie jaar geleden naar Nederland moest komen voor behandeling van een ernstige heupproblematiek leerde ik Wim Boksebeld tijdens mijn bezoeken in Raalte kennen als een taaie vechter met een onweerstaanbare drang om terug te keren naar zijn geliefde Haïti. Hij was zielsgelukkig toen de dokters hem toestonden opnieuw te vertrekken. Fysiek lukte het niet meer zo best, maar mentaal bleef hij de strijdvaardige missionaris die het nooit zou opgeven om voor zijn mensen op te komen. … Zijn sociale bewogenheid en zijn onverdroten inzet als salesiaan en priester mogen een blijvende oproep betekenen voor zijn Haïtiaanse medebroeders en evenzeer voor ons.”

In januari 2010 was er in Haïti een nog zwaardere aardbeving, waarna pater Boksebeld zich inzette voor de wederopbouw van het land. Het Aartsbisdom Utrecht hield destijds voor het werk van pater Boksebeld een extra collecte in het weekeinde van 23 en 24 januari. Ook scholen in de omgeving van Raalte, andere organisaties en particulieren droegen hun steentje bij. De collecte in het Aartsbisdom Utrecht leverde uiteindelijk zo’n 135.000 euro op. Kardinaal Eijk en mgr. Woorts ontmoetten op 1 oktober 2010 pater Boksebeld toen hij in Nederland was.
Pater Boksebeld werd op 23 januari 1941 in een boerengezin te Raalte geboren. Op 16 augustus 1961 deed hij de eerste geloften in de congregatie van de Salesianen van Don Bosco. Op 13 september 1969 werd hij in de H. Pauluskerk in Raalte tot priester gewijd. Na een jaar in Frankrijk zond zijn congregatie pater Boksebeld in 1970 naar Haïti. Hij was er onder andere pastoor en schooldirecteur. Later leidde hij het project ‘kleine schooltjes van Pater Bohnen’. Via dit project in de sloppenwijken gaan duizenden kinderen naar schooltjes die in samenwerking met de bewoners zijn opgericht. Ook krijgen ze dagelijks een maaltijd. Veel van die scholen werden tijdens de aardbeving van 2010 verwoest en moesten herbouwd worden.