Aartsbisdom > Nieuws > Pater Edgar Koning o.carm. overleden

Pater Edgar Koning o.carm. overleden

Het Aartsbisdom Utrecht ontving het bericht dat op 31 maart te Almelo Edgar Koning o.carm. aan het coronavirus is overleden. Pater Karmeliet Edgar Koning was prior van het Karmel convent in Zenderen, eerder verrichte hij assistenties in het Aartsbisdom Utrecht, met name in de Elisakerk in Almelo. In februari 2018 was het klooster van de karmelieten in Zenderen de locatie voor de Religieuzendag van het aartsbisdom, Koning hield toen een inleiding over het ontstaan van de Karmel en de karmelitaanse spiritualiteit.

Bartholomeus Gerhardus (Bertus) Koning werd geboren in Wolvega op 9 mei 1932. Al jong voelde hij zich aangetrokken tot de Karmel en op 25 september 1953 werd hij novice in de Karmel van Oss. Op 27 september 1954 legde hij zijn tijdelijke geloften af. Van 1954 tot 1957 studeerde hij filosofie in Boxmeer. Daar deed hij op 27 september 1957 zijn eeuwige professie. Van 1957 tot 1961 volgde hij de theologie-opleiding in Merkelbeek. De priesterwijding ontving hij op 10 juli 1960.

Na zijn priesterwijding werd Edgar gevraagd om te gaan wonen en werken in de Karmel van de Filippijnen. Hij moest daar het team gaan versterken van het pas opgerichte Mount Carmel College in Escalante, Filippijnen. Eerst studeerde hij nog enkele jaren in Washington DC, van 1965-1973 werkte hij in de Filippijnen, op doktersadvies keerde hij terug naar Nederland.
Daar werd Koning in 1977 lid van een kleine religieuze leefgroep in Arnhem. In 1991 verhuisde de groep naar Dordrecht om daar de Dordtse Karmelcommuniteit te versterken. Edgar zou er blijven wonen tot 2006 en was er pastor, lid van de stuurgroep en prior. In 2006 werd Edgar naar Almelo geroepen om daar prior te worden van de communiteit die het nieuw gebouwde klooster aan de Rembrandtlaan zou betrekken. Al gauw was Edgar ook hier betrokken bij tal van initiatieven. Hij leidde gespreksgroepen, hij begeleidde in de loop der jaren velen bij het schrijven van iconen, hij was actief in de Raad van Kerken en hij assisteerde in de naastgelegen Elisakerk. Hij zou in Almelo blijven wonen tot 2015, daarna werd hij prior van het convent in Zenderen.
Kardinaal Eijk: “Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en de leden van de Karmelfamilie. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”
Edgar Koning o.carm. zal zaterdag 4 april om 11.00 uur vanwege het coronavirus vanuit een zeer kleine kring begraven worden.

Lees hier het overlijdensbericht dat co-provinciaal Ben Wolbers o.carm. heeft verstuurd