Aartsbisdom > Nieuws > Pastoor G.M. Griffioen overleden

Pastoor G.M. Griffioen overleden

In de nacht van 13 op 14 oktober is te Mijdrecht in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Gerard Maria Griffioen, priester van het Aartsbisdom Utrecht en pastoor van de parochie St. Jan de Doper. Hij werd geboren te Amsterdam op 23 juni 1951. Per 1 november 1986 werd hij aangesteld als pastoraal werker in het samenwerkingsverband van de parochies H. Joannes Vianney en H. Maria Koningin te Deventer. Met ingang van 1 februari 1991 werd hij benoemd als pastoraal werker in het samenwerkingsverband van de parochie H. Martinus en Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand te Didam en de parochie Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen te Loil. Met ingang van 18 september 1993 werd hij als kandidaat-priester benoemd in laatstgenoemde parochies en na zijn priesterwijding op 18 december 1993 volgde zijn benoeming als pastor in deze parochies te Didam en Loil.

Op 1 januari 1997 werd hij tevens benoemd tot pastor in de parochie van de H. Antonius van Padua te Nieuw Dijk. Met ingang van 1 december 1997 heeft hij een benoeming aanvaard in het dekenaat Amsterdam van het bisdom Haarlem. Per 1 augustus 2004 werd hij benoemd tot pastor in de parochie H. Johannes de Doper te Mijdrecht en met ingang van 1 januari 2009 werd tevens benoemd tot pastoor van de H. Paulusparochie te Loosdrecht. Met ingang van 1 januari 2009 werd hij benoemd tot pastoor van alle parochies binnen het parochieverband Vecht en Venen waaruit per 1 januari 2010 door samenvoeging de nieuwe parochie St. Jan de Doper is ontstaan.

In het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd, schrijft kardinaal Eijk: “Pastoor Gerard Griffioen vond en gaf veel inspiratie in de liturgie. Tevens hechtte hij veel belang aan gastvrijheid. Hij was van mening: ‘Gastvrijheid gaat niet over grote dingen maar kleine dingen op het juiste moment.’ Hij nodigde mensen graag aan zijn tafel en bood hen een warm thuis met zijn oprechte aandacht, betrokkenheid en culinaire talent.”
De Utrechtse aartsbisschop citeert hetgeen pastoor Griffioen onlangs over zijn roeping als pastor schreef: “Wanneer ik schrijf dat ik mijzelf allereerst als pastor / herder zie van mensen, dan heeft dit alles te maken met het waarom ik ‘ja’ heb gezegd toen ik mij geroepen voelde door God. Want daar draait het om: met mensen op weg gaan naar de diepere bronnen van leven en liefhebben. Met mensen zoeken naar heelheid, omdat de gebrokenheid niet gelukkig maakt. Met mensen het leven vieren op kruispunten van het leven en zo diepgang geven aan een bestaan.” Kardinaal Eijk: “Ons medeleven gaat uit naar zijn familie en zijn parochianen. Gaarne verzoek ik u om hem in uw gebed te gedenken. Moge de Heer zijn dienaar opnemen in zijn heerlijkheid.”

De avondwake wordt gehouden op vrijdag 18 oktober 2019 om 19.00 uur in de parochiekerk H. Johannes de Doper, Driehuisplein 1 te Mijdrecht. Na afloop is er gelegenheid tot condoleren. De H. Eucharistie ten uitvaart wordt gevierd op zaterdag 19 oktober 2019 om 11.00 uur in bovengenoemde kerk. Aansluitend vindt de begrafenis plaats op het nabijgelegen R.K. kerkhof.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht