Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Kevelaer > Parochiële bedevaarten naar Kevelaer op website aartsbisdom

Parochiële bedevaarten naar Kevelaer op website aartsbisdom

De bedevaartpagina (www.aartsbisdom.nl/bedevaarten) van de website van het Aartsbisdom Utrecht is begin juli uitgebreid met een pagina over Kevelaer. Naast algemene informatie over dit Duitse plaatsje, vlak over de grens bij Venlo, is hier een overzicht opgenomen van de parochiële bedevaarten vanuit het Aartsbisdom Utrecht naar Kevelaer.

Als thema voor het bedevaartjaar 2013 in Kevelaer is gekozen voor: ‘In geloof gaan wij onze weg’. Dit motto is ontleend aan de tweede Korintebrief (2 Kor. 5,7) en past binnen het Jaar van het Geloof, dat paus Benedictus XVI heeft uitgeroepen ter herinnering aan de opening van het Tweede Vaticaans Concilie, 50 jaar geleden.
Kevelaer is al eeuwenlang een bekend Mariabedevaartsoord. Al sinds 1642 wordt er in deze plaats een wonderbaarlijk genadebeeld (een ets) van de Maagd Maria vereerd. Dit genadebeeld staat bekend als de ‘Consolatrix Afflictorum’: de ‘Troosteres der bedroefden’. Het overzicht van parochiële bedevaarten naar Kevelaer bestaat uit de gegevens zoals deze bekend zijn bij de webredactie van aartsbisdom.nl; aanvullingen zijn welkom via redactie@aartsbisdom.nl.
Op de bedevaartpagina is verder informatie te vinden over diocesane bedevaarten naar onder meer Rome en Lourdes, maar ook over bedevaartplaatsen in het bisdom zelf, zoals Overdinkel en Renkum en bedevaartplaatsen buiten het bisdom (in opbouw).

kevelaer-genadebeeld
Het genadebeeld ‘Consolatrix Afflictorum’