Aartsbisdom > Nieuws > Op 12 maart gebed voor slachtoffers coronapandemie

Op 12 maart gebed voor slachtoffers coronapandemie

De Nederlandse bisschoppen sluiten op vrijdag 12 maart aan bij de gebedsestafette van bisschoppen die door heel Europa gaat. Die dag start ook het initiatief ‘24 uur voor de Heer’. De estafette met gebed voor de slachtoffers van de coronapandemie startte op Aswoensdag 17 februari in Albanië en wordt op 1 april in Hongarije afgesloten. Het is een initiatief van de Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE).

De Europese bisschoppen benadrukken dat de Kerk nabij is aan al degenen die strijden tegen het coronavirus, zoals de slachtoffers en hun families, de zieken en de werkers in de gezondheidszorg, en de vele vrijwilligers die zich inzetten om de nood van de naaste te verlichten.
De CCEE maakte een indeling, waarbij de Nederlandse Bisschoppenconferentie vrijdag 12 maart kreeg toebedeeld. Deze datum valt deels samen met de ‘24 uur voor de Heer’ op 12 en 13 maart. Dat wil zeggen dat op meerdere momenten op verschillende plaatsen tijdens de ‘24 uur voor de Heer’ gebeden zal worden voor de coronaslachtoffers, in de nabijheid van het heilig Sacrament.

Gebed in Nederlandse bisdommen
In alle Nederlandse bisdommen zal op 12 maart een moment van gebed plaatsvinden voor de coronaslachtoffers. In onderstaand overzicht is te zien wanneer en waar wordt gebeden. Het gebedsmoment in de St. Catharinakathedraal in Utrecht is via een livestream te volgen.

• Bisdom Roermond: om 07.30 uur op het Groot Seminarie Rolduc.
  • Bisdom Den Bosch: om 08.30 uur in de Sint-Janskathedraal.
  • Bisdom Haarlem-Amsterdam: om 09.00 uur in de St. Bavo Kathedraal.
  • Bisdom Breda: om 12.00 uur in de H. Antoniuskathedraal.
  • Bisdom Groningen-Leeuwarden: om 12.30 uur in de Sint-Jozefkathedraal.
  • Bisdom Rotterdam: om 12.45 uur in de Eendrachtskapel Rotterdam (kerk van de HH. Laurentius en Ignatius). Na de Eucharistieviering aanbidding gedurende 24 uur.
  • Aartsbisdom Utrecht: om 19.00 uur in de Sint-Catharinakathedraal. Na de H. Mis vindt aanbidding plaats.

‘24 uur voor de Heer’
De ‘24 uur voor de Heer’ zijn sinds 2015 elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen. De ‘24 uur voor de Heer’ nodigen ertoe uit het sacrament van boete en verzoening te vieren in een context van Eucharistische aanbidding. In 2015 nam paus Franciscus het initiatief op in de bul ‘Misericordiae vultus’, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde.
In het Aartsbisdom Utrecht ontplooien diverse parochies ook dit jaar initiatieven rond ‘24 uur voor de Heer’. Zo is er in de Utrechtse Martinusparochie de hele nacht van 12 op 13 maart digitale aanbidding vanuit www.sint-rafael.nl, met het Allerheiligste uitgesteld in de ‘verbondstent’ van de Eritrese Orthodoxen. Zaterdag is dan vanaf 06.00 uur de St. Catharinakathedraal tot de avondmis om 18.30 uur open voor sacramentele aanbidding met op verschillende momenten getijdengebed en biechtgelegenheid.
De H. Nicolaaskerk te Baarn (parochie HH. Martha en Maria) heeft op 12-13 maart een programma met als thema ‘Jezus vergeeft je al je zonden’. Met onder meer gebed, muziek, stille aanbidding en vieringen, klik hier voor het hele programma. Voor de jeugd is op 13 maart een apart programma van een uur samengesteld.

Europese gebedsestafette
Overzicht van de gebedsestafette van de CCEE:

17 februari: Albanië en Oostenrijk
17 maart: Tsjechische Republiek
18 maart: Roemenië
19 maart: Rusland
20 maart: Oekraïne, R.-K. Kerk (Griekse ritus)
22 maart: Griekenland
23 maart: Estland
24 maart: Slovenië
25 maart: Cyprus
26 maart: SS. Cyrillus en Methodius