Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Echternach > Ook in 2024 een driedaagse bedevaart naar Echternach

Ook in 2024 een driedaagse bedevaart naar Echternach

Het Aartsbisdom Utrecht organiseert ook in 2024 een driedaagse busbedevaart naar Echternach in Luxemburg. Daar wordt bij het graf van Sint Willibrord, de eerste aartsbisschop van Utrecht en de apostel van Nederland, de ‘Springprocessie’ gehouden. Daaraan neemt de groep deel. De bedevaart is dit jaar op 20 (Tweede Pinksterdag), 21 én 22 mei. De reisleiding is in handen van vicaris Cornelissen en Ben Lokate; vicaris Cornelissen verzorgt ook de pastorale begeleiding.

Vicaris Cornelissen: “We vertrekken op 20 mei vanuit het Aartsbisdom Utrecht naar Susteren, waar we de Eucharistie vieren. De romaanse H. Amelbergabasiliek in Susteren staat op de plaats waar Willibrord in het jaar 714 een abdij stichtte. Dit klooster fungeerde voor hem en zijn medewerkers als halteplaats gedurende de lange reis van Utrecht naar Echternach. ‘s Middags reizen we door naar het hotel; na het diner gaan we naar Echternach voor het plechtig Lof in de basiliek. Op 21 mei wonen we de plechtige Eucharistieviering bij in de basiliek om daarna deel te nemen aan de Springprocessie. De volgende ochtend brengt de bus ons naar Trier – ook daar vieren we de Eucharistie. Tijdens deze korte bedevaart staat bovendien een bezoek gepland aan het oudste Mariaheiligdom van Luxemburg, de kapel van Gisterklaus.”

Prijs driedaagse busbedevaart: € 265 p.p. (o.b.v. een tweepersoonskamer, twee overnachtingen, twee keer ontbijtbuffet en drie keer diner; toeslag eenpersoonskamer (zéér beperkt beschikbaar): € 60). Voor informatie en opgave: Michel van Mourik, e-mail: Ceremoniarius@aartsbisdom.nl.

Over Echternach
In Echternach bevindt zich het graf van de heilige Willibrord, de eerste bisschop van Utrecht en de patroon van de Nederlandse kerkprovincie. De tegenwoordige basiliek in Echternach is de vijfde kerk die op deze plek gesticht werd, de eerste werd door St. Willibrord gebouwd. In 1906 werd het gebeente van St. Willibrord plechtig overgebracht naar de kerk. In 1939 werd de kerk verheven tot de rang van pauselijke basilica. De dinsdag na Pinksteren wordt in Echternach de traditionele Springprocessie gehouden. Duizenden bedevaartgangers trekken door de straten van Echternach naar de basiliek waar de heilige Willibrord begraven ligt. Het Aartsbisdom Utrecht organiseert regelmatig een bedevaart naar Echternach bij gelegenheid van de Springprocessie.

Foto’s: Ramon Mangold (Nederlandse deelnemers aan de Springprocessie in 2023)