Aartsbisdom > Nieuws > Ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’

Ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’

De Diocesane Werkgroep Catechumenaat organiseert zaterdag 4 februari 2012 de jaarlijkse ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’ en voor hen die opname in de katholieke Kerk overwegen. Tegelijkertijd vindt er een impulsdag voor begeleiders plaats. Het thema van de dag is: ‘Nu ben ik katholiek, wat nu?’ De dag wordt gehouden op Dijnselburg (zie foto), Amersfoortseweg 10 te Zeist.

Aartsbisschop Eijk is één van de sprekers. Het programma begint om 10.30 uur, om 15.30 uur wordt het geheel afgesloten met een korte vesperdienst.

Jaarlijks treden in Nederland rond de 750 volwassenen toe tot de katholieke Kerk, van wie tegen de 200 in het Aartsbisdom Utrecht. Mensen die op latere leeftijd toetreden tot een kerkgemeenschap maken een heel bewuste keuze. Hun ervaringen zijn zeer verschillend. De kerkelijke viering rond het sacrament van het doopsel en/of vormsel is vaak niet het einde van een proces. Velen kennen een periode van oriënteren en verdieping. Uit ervaring weet de werkgroep ook dat velen kennismaking met het bisdom erg op prijs stellen. Daarom organiseert het aartsbisdom deze ontmoetingsdag voor ‘nieuwe katholieken’.
Nieuwe katholieken uit diverse parochies in het aartsbisdom verzorgen de thematische inleiding. Aartsbisschop Eijk zal spreken over zijn eigen ervaringen en de plaats van het bisdom, in het licht van het thema. Niet alleen in de ontmoeting met de bisschop, maar vooral in de gesprekken in het middagprogramma zal er ruimte zijn voor ervaringen en vragen van kerktoetreders.

Op dezelfde dag wordt er een impulsdag voor begeleiders van catechumenen georganiseerd. Chris ’t Mannetje (docent pastoraal-theologie aan de Fontys Hogeschool Theologie en Levensbeschouwing) verzorgt samen met pastoraal werkster Edith Vos de workshops voor de begeleiders.

Meer informatie: Diocesane Werkgroep Catechumenaat, p/a Vrijheid 10, 1232 TM Loosdrecht, tel.: 035 5827930. Opgave bij voorkeur per e-mail: catechumenaat@planet.nl

Download hier het volledige programma