Aartsbisdom > Nieuws > Ondersteuning parochies in aanloop naar Kerkbalans

Ondersteuning parochies in aanloop naar Kerkbalans

De organisatoren van Actie Kerkbalans komen voor de campagne van 2018 met iets nieuws. In de periode tot aan de campagne ondersteunt Kerkbalans lokale organisatoren met e-mailings voorzien van een instructievideo. Communicatie- en marketingdeskundigen Ineke van der Ouderaa en Jan Schinkelshoek onthullen in tien filmpjes de gouden tips voor het organiseren van een geslaagde Actie Kerkbalans.

Kerkbalans is meer dan geld inzamelen. Het gaat erom dat kerken de urgentie van geven laten zien, dat kerkleden herkennen waarvoor geld wordt gevraagd en uiteindelijk om resultaat. Fondsenwerven op deze manier vraagt een andere aanpak dan het standaard verzoek om een bijdrage van de kerkleden en lokale organisatoren kunnen dit met toepassing van de tips succesvol in gang zetten.

De eerste tip is ‘formuleer een concreet doel’. Jan Schinkelshoek: “Mensen geven meer als ze weten waarvoor en als ze dat doel belangrijk vinden. Bedenk waarom het geld nodig is. Vat samen in een concreet en urgent doel. Van bijdragen aan rente en aflossing worden weinig mensen warm. Een extra ouderenpastoor, jeugdhonk of meer activiteiten rondom geloofsopvoeding zijn concretere doelen.” De eerste e-mailing is inmiddels verstuurd naar de parochies.

Jan Schinkelshoek legt in onderstaande korte video uit hoe je een concreet doel vormt:

Tags: