Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Officiële replica beeld OLV van Fatima in aartsbisdom

Officiële replica beeld OLV van Fatima in aartsbisdom

In de kapel van het aartsbisschoppelijk paleis is op 4 januari een officiële replica gearriveerd van het beeld van OLV van Fatima uit de Verschijningskapel. Het beeld was de avond tevoren vanuit Portugal op Schiphol gearriveerd. Om het beeld te verwelkomen werd in de kapel Mariavespers gevierd, met kardinaal Eijk als agens. Het beeld is de komende drie maanden in het aartsbisdom, als voorbereiding op de bisdombedevaart naar Fatima en Lissabon van 10 t/m 15 juni.

De 12de en de 13de van de maand zijn in Fatima de hoogtijdagen: dan worden de verschijningen van Maria herdacht. Het bedevaartsoord stroomt die dagen vol met gelovigen uit diverse landen, die ‘s avonds meelopen in een grote lichtprocessie, waarin het Mariabeeld uit de Genadekapel wordt meegedragen.
Kardinaal Eijk is verheugd met de komst van het beeld en ook hulpbisschop Woorts, bisschop-referent voor bedevaarten, is blij dat het gelukt is om deze replica naar het aartsbisdom te laten komen. Bij aanvang van de vesperviering gaf mgr. Woorts een korte toelichting op de bedevaartplaats Fatima en het beeld: “In 2017 is het 100 jaar geleden dat Maria in Fatima zes keer verscheen aan de herderskinderen Francisco en Jacinta Marto en aan hun nichtje Lucia dos Santos. Het beeld dat we vandaag in het aartsbisdom mogen verwelkomen is één van de tien replica’s van het originele beeld van OLV van Fatima. Het Heiligdom heeft het aan ons ter beschikking gesteld voor de voorbereiding van onze bedevaart naar Fatima.”

beeld-fatima-2-kl beeld-fatima-3-kl beeld-fatima-4-kl

In diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht worden in de komende drie maanden vieringen rond dit bijzondere beeld georganiseerd. Daarbij zal zo mogelijk ook steeds de aartsbisschop, een hulpbisschop of een vicaris aanwezig zijn. Parochies in het aartsbisdom die belangstelling hebben om een viering rond dit beeld te houden, kunnen zich melden bij bedevaartcoördinator Ben Lokate (lokate@aartsbisdom.nl). Het beeld zal tevens aanwezig zijn tijdens de VNB-dag in Amersfoort op 7 januari. In De Flint zijn dan ruim 800 mensen bijeen voor deze ontmoetingsdag van bedevaartorganisatie VNB, die ook de Utrechtse bisdombedevaart naar Fatima en Lissabon organiseert.

beeld-fatima-5-kl beeld-fatima-6-kl

Klik hier voor meer informatie over de bedevaart naar Fatima en Lissabon