Aartsbisdom > Nieuws > Notitie over het vieren van de Eucharistie

Notitie over het vieren van de Eucharistie

De staf van het Aartsbisdom Utrecht heeft op 29 mei een notitie uitgebracht, getiteld ‘Over bepaalde onderdelen van de Eucharistieviering en zowel de taken die eigen zijn aan de priester of de diaken als de taken die een pastoraal werk(st)er of andere lekenbedienaar in de Eucharistieviering kan vervullen’. Deze notitie is gestuurd aan alle priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers die werkzaam zijn met een zending van de aartsbisschop van Utrecht, alsmede de emeriti-priesters en emeriti-diakens in het Aartsbisdom Utrecht en allen die zich inzetten voor de viering van de liturgie in het Aartsbisdom Utrecht.

De notitie is opgesteld door de staf van het Aartsbisdom Utrecht om helderheid te geven over bepaalde taken die in de viering van de Eucharistie eigen zijn aan de priester of diaken en alleen door hen kunnen worden vervuld, alsook over bepaalde taken die een pastoraal werk(st)er of andere lekenbedienaar in de Eucharistie kan vervullen.

‘Grote waardering’
In de inleiding schrijft kardinaal Eijk: “Deze notitie was reeds aangekondigd, zij het met een iets andere titel, in mijn brief van 5 maart jl. om antwoord te geven op een aantal praktische vragen die gerezen waren over de waardige en juiste viering van de H. Eucharistie. Van harte hoop ik dat deze notitie eraan mag bijdragen dat de liturgie, in het bijzonder de viering van de Eucharistie, op een waardige en juiste wijze gevierd wordt volgens de richtlijnen van de Kerk. Graag spreek ik mijn grote waardering uit voor de velen die zich hiervoor inzetten en hebben ingezet. Dat iedereen op grond van zijn of haar doopsel en vormsel – bisschoppen, priesters en diakens tevens op grond van hun wijding – met grote dankbaarheid en liefde voor de Eucharistie zijn of haar taak vervulle, tot eer van God en tot opbouw van de Kerk. Dat zo de actieve deelname van alle gelovigen worde bevorderd, in eenheid met heel de Kerk van God.”

Klik hier voor de gehele notitie