Aartsbisdom > Nieuws > ‘Nieuwe katholieken’ bijeen in Abdij Koningsoord

‘Nieuwe katholieken’ bijeen in Abdij Koningsoord

“Wat een fijne dag! Dat je je zo snel thuis kan voelen. Ik begin de mensen nu al te missen!” Na een wandeling met iemand uit de groep, die ze vooraf nog niet kende, kwam ze enthousiast binnen: één van de deelnemers aan de dag voor nieuwe katholieken op zaterdag 5 oktober in Abdij Koningsoord bij Arnhem. De deelnemers waren door vicaris Hans Pauw ‘twee aan twee gestuurd’ (Luc. 10, 1-17) om met elkaar te delen, hoe het is om alles achter te laten. Pauw: “Vertel elkaar wat je hebt ervaren toen je katholiek werd. De mooie én de moeilijke ervaringen.” Want Jezus zegt: ‘Neem niets mee, geen beurs, geen reiszak.’

De dag was begonnen met een voorstelrondje, waarbij ieder vertelde waar hij/zij ‘vandaan’ kwam en hoe de weg naar de R.-K. Kerk was gelopen. Mede-organisator Marga Meier: “Ieder had daarbij een uniek, eigen verhaal. Maar er waren natuurlijk ook momenten van herkenning in de verhalen van anderen. Een aantal mensen was wel opgegroeid mét geloof, maar in een andere kerk. Ze waren soms op reis getroffen: in Afrika, in Australië, tijdens de Camino naar Santiago, maar ook dichtbij huis. Dan was het de kerk die er altijd al stond en die trok. Ze deelden allemaal het grote verlangen. Opvallend was dit keer dat er meer mensen bij waren die helemaal niet met enig geloof waren grootgebracht. Zij waren zelf op zoek gegaan.”
Volgens Meier lijkt de nieuwste generatie er ook anders in te staan. “De jongste van het gezelschap (dat uit alle leeftijden bestond) was 18 jaar, de leeftijd waarop hij zelf kon beslissen. Hij is samen met zijn oudere broer toegetreden tot de R.-K. Kerk. Hij zit nog op de middelbare school, op de vraag hoe zijn medeleerlingen op zijn keuze reageerden zei hij dat hij ze meeneemt naar de kerk. Er zijn er al enkelen, die iedere zondag meegaan. Zo eenvoudig lijkt dat. Om 11 uur vierden we de Eucharistie, samen met de zusters. Hoe mooi is dat, opgenomen worden in de kloostergemeenschap, in hun kerk.”

Na de middagwandeling bekeken de deelnemers een film over het leven van de zusters in de abdij. “Het werk is het gebed. Al het andere werk (heel veel) doen ze tussendoor,” vat Meier de kern samen. Vervolgens kwam zuster Scholastica met de groep praten, ze liet de nieuwe katholieken vooral vragen stellen. “Als het je roeping is, wordt al het duister licht,” zo zei ze refererend aan het Paasmysterie. Ze vertelde de groep eveneens dat het de bedoeling is om als zuster een liturgisch mens te worden. Meier: “Het was een intensieve dag, serieus en met plezier. Zo staan ze ook op de foto.”
Deze dag in Abdij Koningsoord was de tweede dag voor nieuwe katholieken die het Aartsbisdom Utrecht dit jaar organiseerde. De eerste editie was op 11 mei in Utrecht. Daar kregen de deelnemers een rondleiding van mgr. Woorts door het bisschopshuis. Hij gaf ook een inleiding over het begin van het geloof (Willibrord) in onze streken. Daarna gidste mgr. Woorts de groep tijdens een stadswandeling, die voerde langs katholieke plekken als de St. Catharinakathedraal, het Ariënsinstituut, Paushuize en de standbeelden van paus Adrianus en de H. Willibrord.