Aartsbisdom > Nieuws > Missiemaand-video: Onze missie is hier

Missiemaand-video: Onze missie is hier

“Ik had er tien jaar echt niet aan gedacht om priester te worden, laat staan missionaris. Maar ik wilde nu Jezus dienen, de Kerk dienen. En toen kwam de vraag: Waar? Wat is mijn missie?” Dat zegt Koos Smits, priester in Utrecht, in een nieuwe video op katholiekleven.nl. Na zijn studie theologie werd Smits missionaris in Papoea-Nieuw-Guinea om daar te ontdekken dat zijn missie niet daar lag, maar in Nederland.

Iedereen is missionaris, zegt hij. “Vroeger dachten we: Heb je een roeping? Dan moet je het klooster in, of dan moet je priester worden. Je voelt iets? Dan moet je naar de missie. Maar ik zou het nu anders zeggen. Ik bid dat alle mensen, te beginnen met de mensen die in de kerk zijn, ontdekken dat zij ook geroepen zijn en kind van God.”

“Hou je van God? Wil je gedoopt worden? Dan hoor je erbij en heb je ook gelijk een missie. Wat ze soms noemen ‘het universele priesterschap’ is ook het ‘universele missionarisschap’. We zijn allemaal priester. Niet per se aan het altaar, want dat is een speciale functie. Maar ‘priester’ zijn, is jezelf geven, jezelf offeren. En missionaris zijn, is getuigen van de blijdschap van de goedheid van God.”

Elk jaar viert de Kerk in oktober een missiemaand, maar paus Franciscus heeft dit jaar opgeroepen tot een bijzondere missiemaand. Met deze ‘bijzondere missiemaand’ hoopt de paus de missionaire inzet van de Kerk te vernieuwen: het in woord en daad overal ter wereld getuigen van de liefde van God.

Tags: