Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe groep studenten begint aan opleiding

Nieuwe groep studenten begint aan opleiding

Tien studenten begonnen zaterdag 14 september aan de diocesane opleiding tot permanent diaken, catecheet en diaconaal assistent. De eerste collegedag stond vooral in het teken van kennismaking: met elkaar, met kardinaal Eijk en met de collegestof.

De colleges vinden plaats in het Ariënsinstituut. Rector Kuipers vertelt: “Het was lange tijd onduidelijk of er voldoende aanmeldingen zouden zijn om een nieuwe groep te kunnen vormen voor de verschillende diocesane opleidingen. Nadat vorig jaar veertien cursisten waren gestart, leek het de bisdomstaf wenselijk om dit jaar een nieuw eerste jaar te beginnen. Langzaam maar zeker druppelden de aanmeldingen binnen en afgelopen zaterdag zijn drie kandidaat-diakens, drie kandidaat-catecheten en vier kandidaat-diaconaal assistenten aan het studie- en vormingstraject begonnen. Dat is reden tot vreugde en dankbaarheid.”

In het eerste studiejaar zijn de basismodules voor alle profielen gelijk, de diakenkandidaten volgen daarnaast een aantal extra modules. In de grote groep worden vooral de wezenlijke onderdelen uit de christelijke geloofsleer behandeld, afgewisseld met thema’s uit de diaconie en de praktijk van de parochie. “Het is juist deze afwisseling van theorie en praktijk die de cursus, volgens de cursisten van vorig jaar, zo aantrekkelijk maakt,” aldus Kuipers.

De catechetenopleiding schoolt vrijwilligers die zich met geloof en deskundigheid in de parochies willen inzetten voor het geloofsonderricht. De opleiding tot diaconaal assistent leidt vrijwilligers op om in de parochies actief te zijn op het gebied van diaconie en caritas. Deelnemers die de cursus met goed gevolg hebben afgerond, kunnen een zending ontvangen van de aartsbisschop van Utrecht (steeds voor een periode van vier jaar).

Kijk voor meer informatie over het studieprogramma op de website van het Ariënsinstituut

Tags: , ,