Aartsbisdom > Nieuws > Nieuwe catechismus verschijnt over enkele weken

Nieuwe catechismus verschijnt over enkele weken

Binnen drie tot zes weken zal in Nederland en België de nieuwe editie van Catechismus van de Katholieke Kerk verschijnen. De vorige uitgave dateert van 1995 en is al sinds 1997 uitverkocht. Dit is een boek dat de hele leer van de katholieke kerk beschrijft. De eerste nieuwe catechismus werd in 1992 door paus Johannes Paulus II goedgekeurd.

In 1995 verscheen daarvan de Nederlandse vertaling. Die heette nog Katechismus met een K heette; volgens de huidige spelling is het met een C. Die editie had een oplage van 20.000 exemplaren. “Niemand kon toen verwachten dat dat zo’n succes zou zijn,” aldus Matheu Bemelmans, woordvoerder van de Nederlandse bisschoppen.

Precieze vertaalwerk
Al in 1997 publiceerde het Vaticaan een herziene catechismus. De vertaling daarvan in het Nederlands heeft door diverse oorzaken vele jaren vertraging opgelopen, onder andere door het precieze vertaalwerk van de wijzigingen, de vraag of ook België weer zou meedoen, en het plan om deze niet als boek, maar alleen op internet te publiceren. De catechismus is overigens weer een uitgave onder verantwoordelijkheid van de Nederlandse en de Belgische Bisschoppenconferentie.
De exacte datum van uitgave is afhankelijk van de organisatie van de presentatie. Aan het boek zelf ligt het niet: dat wordt momenteel gedrukt, net als het Compendium, een samenvatting van de catechismus, dat tegelijkertijd zal verschijnen.