Aartsbisdom > Nieuws > Laat kerk toegankelijk zijn voor gehandicapten

Laat kerk toegankelijk zijn voor gehandicapten

Kerken hebben de opdracht toegankelijk te zijn voor gehandicapten. Dat zei mgr. De Korte donderdag op de studiedag Religie en Handicap. De studiemiddag op het Dienstencentrum van de Protestantse Kerken in Nederland stond in het teken van de integratie van mensen met een beperking in onze samenleving.

Vanuit de sociale leer van de Kerk stelde mgr. De Korte de fundamentele waardigheid van de gehandicapte mens. “De Kerk zal dat geloofsgegeven serieus moeten nemen,” aldus de hulpbisschop, “Heel concreet betekent dit dat parochies en kerkelijke gemeenten alles zullen moeten doen om hun gebouwen en andere voorzieningen zo toegankelijk mogelijk te maken.
Iedereen moet dus lichamelijk en mentaal toegang hebben tot kerken en kerkelijke gebouwen. “Kort en goed samengevat: de Rooms-Katholieke Kerk wil iedereen die dat wenst betrekken bij het leven van de geloofsgemeenschap in het bijzonder en de samenleving in het algemeen. Wie mee wil doen, moet ook mee kúnnen doen,” zo zei mgr. De Korte.