Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Rome > Nederlandse pelgrims zien paus opnieuw bij audiëntie

Nederlandse pelgrims zien paus opnieuw bij audiëntie

De 2.000 Nederlanders die met verschillende bisdommen en r.-k. organisaties momenteel in Rome zijn, kregen na de Nederlandse Dag op 15 november paus Franciscus opnieuw te zien. Op woensdag 16 november meldden zij zich zoals zovelen op het Sint Pietersplein voor de algemene audiëntie. Na de gebruikelijke rondrit over het Sint Pietersplein, waarbij de paus ook meermalen vlak langs het ‘Nederlandse’ vak reed (foto links: Ramon Mangold), startte hij zijn wekelijkse catechese.

In zijn catechese voor het Heilig Jaar van de Barmhartigheid behandelde paus Franciscus dit keer het geestelijke werk van de barmhartigheid ‘het onrecht geduldig lijden’. “We ontmoeten God door geduld op te brengen,” zo hield de paus de aanwezigen voor. God en Jezus zijn ons immers voorgegaan in het geduld opbrengen voor mensen, als die tekort schoten. “We moeten nadenken over onze eigen tekortkomingen,” aldus de paus, maar hij noemde in dit kader ook twee andere geestelijke werken van barmhartigheid: de zondaars vermanen en de onwetenden onderrichten. Catecheten en ouders helpen anderen om Gods wil te vinden “en dat is een grootse daad van liefdadigheid. Zo worden onze eigen harten gezuiverd.”
Aan het eind van de audiëntie werd de Nederlandse groep kort toegesproken door de paus. Hij riep hen onder meer op “boodschappers van Gods liefde te zijn door de werken van barmhartigheid te blijven beoefenen.” Na de Nederlandse Dag was deze audiëntie een tweede hoogtepunt van deze bedevaart. “Ik kon hem nu ook van veel dichterbij zien dan in de Sint Pieter,” aldus een enthousiaste pelgrim.

‘s Middags zwermden de pelgrims in deelgroepen uit over de stad Rome: het gezamenlijke programma voor alle Nederlanders was na de audiëntie voorbij. De bisdommen en organisaties verzorgen de komende dagen verder een eigen programma voor hun pelgrims. Eén van de Utrechtse pelgrims is John Goes (42) uit Houten (parochie Paus Johannes XIII). Voor hem is deze Romebedevaart op de eerste plaats een herontdekking van zijn geloof. Hij vertelt erover op weg naar de basiliek Sint Paulus buiten de Muren, waar de pelgrims aan het eind van de middag de Eucharistie vieren. John is zijn hele leven al katholiek, maar de geplande Eerste Communie van zijn dochter bracht bij hem een innerlijke omslag teweeg: “Ik ben mijn geloof nooit kwijt geraakt, maar het kon zeker intensiever.” Een bedevaart leek hem een goed recept om die herontdekking van zijn geloof een impuls te geven.
“Het is mijn eerste bedevaart. Dat ik uitgerekend met deze pelgrimage in het Heilig Jaar mee ben, berust echter op toeval. Ik zat tussen twee banen in en dacht: nu heb ik de tijd. En ik wilde graag een keer naar Rome, dus alles viel eigenlijk op zijn plek,” aldus John Goes. De mooie kerken en vieringen, maar zeker ook het antieke Rome bevallen hem zeer. “Het is mooi om zo’n reis met een groep te maken.” De bedevaart helpt inderdaad bij zijn geloofsverdieping. “De gesprekken met andere pelgrims, het bidden en natuurlijk de nabijheid van de pastores – het is fijn dat je direct antwoord kunt krijgen op vragen waar je mee zit. Ik voel dat dit echt bij me past.”
De Nederlandse Dag vond hij prachtig. “Het was indrukwekkend om samen in de Sint Pieter de mis te vieren, met de inspirerende preek van kardinaal Eijk. En het was bijzonder dat paus Franciscus erbij was, heel warm. Het is ook mooi om op zo’n moment de katholieke gemeenschappelijkheid van al die Nederlanders in Rome te ervaren. Dat wij Nederlanders dit nog kunnen. Want ik maak me voor de toekomst wel zorgen over de krimp van de Kerk. Aan de andere kant zie je in de samenleving zo’n zucht naar rust, spiritualiteit en mindfulness. Dan denk ik: het gebed heeft zoveel te bieden.”

Foto linksboven: John Goes

Hulpbisschop Woorts was hoofdcelebrant tijdens de Eucharistieviering in de Sint Paulus buiten de Muren. In zijn preek stond hij stil bij enkele afbeeldingen in de kerk, die onder meer portretten van alle pausen bevat, maar vooral bij de figuur van Paulus. “Paulus heeft gehoor gegeven aan de oproep van de verrezen Heer aan de apostelen: ‘Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping.’ Ja, Paulus heeft alles gegeven, lange en zware reizen gemaakt, vele ontberingen gekend en uiteindelijk de marteldood ondergaan hier in Rome, om voor ons verkondiger te zijn van de waarheid die Jezus Christus is.” Het geloof verkondigen is ook nu nog van belang, al valt dat in de huidige tijd niet mee. Mgr. Woorts: “Daarvoor heeft de Heer ons allen geroepen; om vanuit zijn Geest zijn licht en liefde uit te stralen. En dat mag klein beginnen, zoals een kleine vlam al veel uitzicht geeft in de duisternis.”

Klik hier voor de preek van mgr. Woorts

Meer lezen over de catechese van de paus? Kijk dan op de Facebook-pagina van katholiekleven.nl

Bekijk hieronder ook de fotoreportage van Ramon Mangold:

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_03 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_04

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_05 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_07

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_09 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_10

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_11 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_12

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_13 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_14

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_15 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_16

20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_17 20161116_rome_algemene-audentie_ramonmangold_19

Tags: