Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Fatima > Mgr. Woorts viert Maria Lichtmis met Fatimabeeld

Mgr. Woorts viert Maria Lichtmis met Fatimabeeld

Van januari t/m maart is één van de officiële replica’s van het beeld van Onze Lieve Vrouw van Fatima in het Aartsbisdom Utrecht. Het beeld is te gast bij verschillende parochies, mede als voorbereiding op de bisdombedevaart naar Fatima in juni. Begin februari was het beeld in de Gerardus Majellakerk te Utrecht. Op 2 februari was daar een Mariavespers met de Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts, aansluitend was de Heilige Mis van het Feest van Maria Lichtmis, waarin mgr. Woorts hoofdcelebrant was.

Officieel heet dit feest de ‘Opdracht van de Heer’: het is het moment waarop Jozef en Maria hun kindje volgens het oude joodse gebruik in de tempel aan God presenteren. “Maar 2 februari is ook de Dag van het Godgewijde leven,” zo memoreerde mgr. Woorts in zijn preek. Deze dag is door paus Johannes Paulus II in 1997 in het leven geroepen. “Ik wil dan ook graag de Broeders van Sint Jan danken voor hun inzet voor deze parochie, voor de studenten en voor de stad.” De zielzorg van de H. Gerardus Majellaparochie en de Utrechtse studentenparochie is namelijk aan hen toevertrouwd.
Als Jezus door zijn ouders in de tempel wordt gebracht, treffen ze daar de oude Simeon en ook de hoogbejaarde profetes Hanna, zo vertelt het Lucasevangelie. Deze Simeon had een godsspraak ontvangen van de Heilige Geest dat de dood hem niet zou treffen, voordat hij de Gezalfde des Heren zou hebben aanschouwd. “Ook wij komen ooit oog in oog te staan met de Heer,” zei mgr. Woorts. “Dat vraagt wel om voorbereiding. Als we verlangen naar Zijn licht in ons bestaan, dan vraagt dat van ons dat we de duisternis verdrijven.”

Fatima Majella 2 Fatima Majella 3

Na afloop van de viering gingen vele gelovigen nog even naar het Mariabeeld, voor stil gebed, het opsteken van een kaarsje en het maken van een foto. Het beeld verblijft in het weekend van 4 en 5 februari in Zwolle.

Meer informatie over de bedevaart (10 t/m 15 juni) naar Fatima van het Aartsbisdom Utrecht, klik hier of neem contact op met de heer B. Lokate, tel.: 030 2361570, e-mail: lokate@aartsbisdom.nl

Fatima Majella 1 Fatima Majella 5