Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts kijkt tevreden terug op Ad Limina bezoek

Mgr. Woorts kijkt tevreden terug op Ad Limina bezoek

Hulpbisschop Herman Woorts beleefde de afgelopen week zijn Ad Limina bezoek debuut: bij de vorige editie in 2004 waren hij en de andere Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom nog geen bisschop gewijd. Mgr. Woorts kijkt tevreden terug: “Het was een verdieping en versterking van onze band als bisschoppen van Nederland met de paus en met elkaar.”

Hulpbisschop Woorts voelt zich gesterkt door het bezoek en de ontmoeting met paus Franciscus: “Bemoedigd gaan we verder, met hoop en vreugde, te midden van de zorgen en verantwoordelijkheden. De paus en de Curie, mensen met hun bezieling, het is voor mij veel dichterbij gekomen. Ik ben dankbaar dit te hebben meegemaakt en ook dankbaar dat wij deel mogen zijn van die ene wereldkerk, onder leiding van de paus, bovenal van de Heilige Geest, vergezeld van Maria, Petrus en Paulus en al die andere heiligen en zaligen. Het heeft mij gesterkt. Zeker ook de dagelijkse Eucharistievieringen en het gebed en meeleven van velen thuis. Dat doet goed.”

woortsadlimina2 woortsadlimina3

De Utrechtse hulpbisschop is binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie bisschop-referent voor de betrekkingen met het Jodendom. Woorts: “Wat mij ook zal bijblijven van dit Ad Limina bezoek: toen we na het gesprek met de paus de zaal verlieten, sprak ik nog even met hem over het contact met rabbijnen en joodse organisaties. Hij kneep mij in de arm en gaf aan: ga daarmee door. Hij was er blij mee.”

Foto’s: Ramon Mangold

woortsadlimina4