Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Woorts bij Avond van de Martelaren in Amsterdam

Mgr. Woorts bij Avond van de Martelaren in Amsterdam

Elk jaar organiseert Kerk in Nood in de St. Nicolaasbasiliek in Amsterdam een Avond van de Martelaren. Daarin worden de mensen herdacht die in het afgelopen jaar hun leven lieten vanwege hun geloof. Op 9 maart was deze herdenking voor het eerst ook in Maastricht gehouden. In Amsterdam verzamelden zich ruim tweehonderd gelovigen met kardinaal Simonis, nuntius Cavalli, bisschop Punt (Haarlem-Amsterdam), de Utrechtse hulpbisschop Woorts en een tiental priesters om de Heilige Mis te vieren en de kruisweg te bidden. Mgr. Woorts verzorgde daarbij de homilie.

Op deze Avond van de Martelaren werden dit jaar de verhalen gebracht van onbekende christenen die in 2017 omkwamen vanwege hun roeping om de Heer na te volgen. Zoals de Franciscaanse pater Diego Bedoya, die in het door sociale onrust en armoede verscheurde Venezuela het leven liet. “Hij gaf alles aan de armen, inclusief zijn leven,” aldus Kerk in Nood. Ook werd gebeden voor martelaren uit Kenia en de Filipijnen, waar aanvallen op christenen slachtoffers maakten.

avond-vd-martelaren-amsterdam-3-kl  avond-vd-martelaren-amsterdam-7-kl

De Filipijnen is ook het land waarnaar mgr. Woorts in zijn homilie verwees. Hij vertelde enige schroom te hebben gevoeld toen Kerk in Nood hem vroeg tijdens deze avond te preken, “omdat ik niet uit eigen ervaring onderdrukking of vervolging ken, laat staan dat ik voor mijn leven hoef te vrezen omdat ik christen ben, omdat ik bij Jezus en Zijn Kerk hoor.”

avond-vd-martelaren-amsterdam-2-klToch heeft mgr. Woorts ook één keer van nabij die druk en die angst meegemaakt omdat je als christen wilt leven en kunnen spreken, zo vertelde hij. “Het was tijdens mijn priesteropleiding zo’n 30 jaar geleden. Ik was voor een exposure enkele weken op de Filipijnen, samen met een andere priesterstudent.” Ze zouden verblijven bij Fr. Gregorio op het eiland Negros. Fr. Gregorio kwam op voor de armen en verdrukten en had juist een anonieme dreigbrief ontvangen. Er waren in die periode al meer priesters vermoord. Mgr. Woorts: “Omdat het voor ons niet veilig was, werden wij de volgende dag overgebracht naar een andere parochie en pastorie: die van Fr. Victor. Maar daar was hetzelfde aan de hand, zo niet beangstigender bleek later. Die nacht omsingelden namelijk militairen met geweerschoten in de lucht en blaffende honden de pastorie. Vanaf hun jeeps schenen zij met grote zoeklichten op de houten pastorie. Wij lagen op de grond, doodstil, het hart klopte in onze keel, terwijl die militairen om het huis heenliepen.”
Het was een angstig half uur, waardoor hij iets heeft meegemaakt “van wat het is als je overgeleverd bent aan machten van de duisternis, aan de grillen, de willekeur van anderen, ten diepste van hen die niet accepteren dat het evangelie gepredikt en geleefd wordt en dat onrecht aan de kaak gesteld wordt, zoals Fr. Gregorio en Fr. Victor deden.”

avond-vd-martelaren-amsterdam-5-kl avond-vd-martelaren-amsterdam-8-kl

Klik hier om de gehele preek van mgr. Woorts te lezen

Foto’s: Peter Paul van Voorst tot Voorst

Klik hier om de avond terug te luisteren via Radio Maria