Aartsbisdom > Nieuws > Mgr. Hoogenboom naar Umdracht Huissen

Mgr. Hoogenboom naar Umdracht Huissen

In Huissen is op zondag 23 juni de traditionele Umdracht. Het is alweer de 459ste keer dat deze sacramentsprocessie daar wordt gehouden. Deze processie trekt jaarlijks op de tweede zondag na Pinksteren door de versierde straten van het centrum van Huissen (parochie H. Maria Magdalena). Mgr. Th. Hoogenboom zal voorgaan, samen met pastoor G. Peters, pastor V. Bulthuis, emeritus legeraalmoezenier C. Crolla en pater F. Bomers.

Clemens Crolla is al ruim dertig jaar betrokken bij de Umdracht en het organiserende comité. Hij zegt: “Kerngedachte was, is en blijft dat de Heer ons mag blijven zegenen en steunen bij onze dagelijkse beslommeringen. Zegen vragend onze gezinnen en families. Mogen wij dat vooral samen doen. Dat kunnen we met de gedachte van de Umdracht van dit jaar: ‘Delen vermenigvuldigt geluk’.”

Na de Mis (10.00 uur O.L.V. ten Hemelopneming kerk) lopen de deelnemers (onder wie gilden, groepen, muziekkorpsen en koren) zingend, biddend en musicerend door de met bloemen en vaandels versierde straten van het stadje. In de loop der eeuwen heeft het gebruik tal van wijzigingen ondergaan. Zo trok de Huissense Umdracht op 9 juni 1912 voor het eerst op een zondag door de straten. Daarmee werd gebroken met een traditie om de jaarlijkse processie te houden op Sacramentsdag, de tweede donderdag na Pinksteren. Aanleiding voor die aanpassing was destijds de druk van werkgevers. Zij weigerden nog langer om hun katholieke arbeiders vrij te geven om deel te nemen aan een processie. Sacramentsdag wordt sindsdien niet meer op donderdag gevierd, maar op de daarop volgende zondag
In de voorbije eeuwen is ook de route herhaaldelijk aangepast. De stoet is door vrijwel alle straten van het oude stadscentrum getrokken, met als ingrijpendste aanpassing een eenmalige bedetocht van de Huissense naar de Zandse parochiekerk in 1973 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de toenmalige parochie van de HH. Martelaren van Gorcum.

Foto: Mgr. Hoogenboom tijdens de Umdracht in 2011