Aartsbisdom > Nieuws > Ludgertuin in Vierakker geopend

Ludgertuin in Vierakker geopend

Tijdens Ludgerherdenking

Zondag 26 maart was de feestdag van Sint Ludger. In de St. Willibrorduskerk in Vierakker (parochie HH. Twaalf Apostelen) is dat op een bijzondere manier gevierd. Er was een vesperviering, voorgegaan door mgr. Hoogenboom, pastoor Scheve en Jan Marijnissen van de locatieraad. De Ludgerreliek was voor deze gelegenheid centraal voor het altaar geplaatst. Na de vespers was de opening van de Ludgertuin.

Mgr. Hoogenboom benadrukte in zijn preek onder meer dat de heilige Ludger ons aan het begin van de 21ste eeuw een spiegel voorhoudt: “Zijn boodschap is: Wees mensen in de wereld maar niet van deze wereld. Blijf niet zitten bij de vleespotten van onze welvaartsmaatschappij. Houd je niet bezorgd vast aan wat je hebt. Wees een missionaire gemeenschap, een groep mensen die zich telkens weer weet te herinneren wat Christus in het Evangelie zegt. Trek uit, trek weg van een leven in berusting. Richt je naar de mensen om je heen en laat de boodschap van het Evangelie stralen. … Het voorbeeld van de heilige Ludger mag ons aansporen tot een evangelisch leven in verbondenheid met God en met elkaar.”

Vierakker kl 1 Vierakker kl 5

In de Ludgertuin naast de kerk zijn bij het pas geplaatste Ludgerbeeld twaalf staties gemaakt, met teksten die betrekking hebben op het leven van Ludger, zoals Ludger in Utrecht, Ludger in York, Ludger en het ganzenwonder, Ludger en Karel de Grote. Walter Rovers van de Ludgerkring Oost Gelderland: “Er waren toevallig twaalf herinneringen aan het leven van Ludger, maar als je beseft dat Vierakker tot de Twaalf Apostelen parochie behoort, lijkt het minder toevallig… Er staan op de twaalf staties korte teksten met uitleg en een bijpassende tekening, veelal enigszins speels, ook voor kinderen aansprekend.”

Vierakker kl 2 Vierakker kl 4

Eerst werd het Ludgerbeeld onthuld. Dat stond eerder bij de Ludgerus kweekschool in Hilversum, later bij een kerk in Muiderberg. Vandaar kwam het naar de Achterhoek. Rovers: “Na de onthulling van dit beeld werden de twaalf staties onthuld, door mensen die betrokken zijn bij Vierakker of/en bij Ludger. Aansluitend was er een receptie. Er waren zelfs mensen van de Bruderschaft op de fiets uit Essen-Werden gekomen. Sommigen gingen nog even langs de Ludgerreliek voorin de kerk.”

Vierakker kl 6

De Ludgertuin is vrij toegankelijk. In het park is ook nog een bijzondere vorm van ‘beeldhoutwerk’ te zien, aldus Rovers: het onderstuk van een dikke boom is tot een kunstwerk gemaakt, met daarin een kruis en de letter L. Ook is het boekje ‘wandeling langs Ludgers levenspad’ samengesteld, met daarin de twaalf teksten en tekeningen.

Tags: ,