Aartsbisdom > Nieuws > Ludgerreliek in Vierakker op haar plaats

Ludgerreliek in Vierakker op haar plaats

In de St. Willibrorduskerk in Vierakker vond op zondag 20 mei de ‘translatio’ (overhandiging) plaats van de Ludgerreliek. Deze reliek was de afgelopen maanden in een estafette door enkele parochies van het aartsbisdom gereisd, Vierakker was de eindbestemming. De translatio was ingekaderd in een plechtige vesperviering, waarin de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom voorging. Er waren vertegenwoordigers uit diverse Nederlandse en Duitse parochies en van de protestantse kerken aanwezig in Vierakker.

Een deel van de Duitse aanwezigen was per fiets uit Werden naar Vierakker gekomen. Pastoor Hogenelst van de parochie HH. Twaalf Apostelen, waartoe Vierakker behoort, heette alle Nederlandse en Duitse gasten welkom. Hij zei bij aanvang van de vesperviering verheugd te zijn over de grote opkomst. Ook benadrukte hij dat de reliek “niet alleen iets uit het verleden is, maar juist ook een betekenis heeft voor onze toekomst.” Vierakker is als eindbestemming van de reliek gekozen omdat niet ver van de huidige kerk een door de heilige Ludger zelf gebouwde kapel stond. Omdat die steeds door de overstromende IJssel beschadigd raakte, werd iets verderop de St. Willibrorduskerk gebouwd.

‘Enthousiasme’
Mgr. Hoogenboom signaleerde een toegenomen belangstelling in het Aartsbisdom Utrecht voor de persoon Ludger. Dat blijkt volgens hem onder meer uit het feit dat bij de 49 nieuw gevormde parochies liefst twee een voorkeur hadden voor de naam Ludger. “De bisdomstaf koos daarop voor een typisch katholieke oplossing die iedereen tevreden stelde: de ene parochie heet heilige Ludger, de andere parochie heilige Ludgerus.”
In zijn preek ging mgr. Hoogenboom verder in op de voorbeeldfunctie van de heilige Ludger. Hij herinnerde aan een ontmoeting die hij vorig jaar met andere Europese bisschoppen had met Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad. Van Rompuy had bij die gelegenheid gezegd dat “de kerken Europa niet gesticht hebben, maar dat Europa zonder kerken niet goed voorstelbaar is.” Ludger en Willibrord namen de opdracht van Christus ter harte en reisden naar deze streken om het Evangelie te verkondigen, aldus Hoogenboom. “Dat deden ze niet te vuur en te zwaard, maar door enthousiasme en hun levensvoorbeeld. Daarbij lieten ze alles achter zich, Ludger houdt ons aan het begin van de 21ste eeuw dan ook een boodschap voor: wees geen mensen van deze wereld, wij zijn allen pelgrims.”

‘Nieuwe start’
“Ludger voltooide het werk van Bonifatius en Willibrord in deze streken, wij mogen nu leven van hun erfenis,” zo zei mgr. Hoogenboom. “Deze reliek van Ludger herinnert ons aan de nieuwe start die de Kerk in deze streken heeft gemaakt. En die heeft rijke vruchten gebracht – zie de volle kerk waarin we ons nu bevinden. Ludger was ook een Europeaan: hij bracht mensen van verschillende culturen samen in de Kerk van Christus. De voorbeelden van Ludger en Willibrord mogen ons aansporen tot een leven in dienstbaarheid, vertrouwend op God.”
Na afloop van de viering was er in het naastgelegen Ludgergebouw een ontmoeting, waar onder anderen de voorzitter van de Communitas uit Werden en de heer Bomers van de Ludgerkring kort spraken.

Tags: