Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijks Ludgerfeest in Essen-Werden

Jaarlijks Ludgerfeest in Essen-Werden

Steeds op de eerste zondag van september vindt in Essen-Werden het Ludgerfeest plaats, met de jaarlijkse processie waarbij de schrijn met het reliek van Ludger feestelijk door de straten van Werden wordt gedragen onder begeleiding van onder meer muziekkorpsen, vaandeldragers en bruidjes.

Voorafgaand aan die processie is er een viering in de kerk, vaak voorgegaan door een Duitse of Nederlandse (aarts)bisschop. Dit jaar valt het Ludgerfeest op zondag 7 september, de viering begint al om 10.00 uur.
Na afloop is er in een nabij gelegen school een samenkomst, waar alle belangstellenden elkaar kunnen treffen, “met ‘Kaffee mit Kuchen’,” aldus Walter Rovers van de Nederlandse Ludgerkring.
Mensen die belangstelling hebben dit eens mee te maken, kunnen zich melden via walter.rovers@planet.nl. Rovers: “Het is een ervaring om dit mee te maken. Voor mensen van de Nederlandse Ludgerkring is het ook altijd een soort reünie, want zij treffen er heel veel bekenden, ook uit Zele, Billerbeck enzovoort.”

Missionaris
Ludger, de in Zuilen geboren tijdgenoot van Karel de Grote en Bonifatius, is sterk verbonden met de geschiedenis van Nederland en in het bijzonder met die van de Achterhoek. De in 742 geboren Ludger studeerde aan de klooster-/domschool van abt Gregorius in Utrecht en vervolgens in York. Vanaf 777 trok hij als missionaris door het land van de Friezen in het noorden en dat van de Saksen in het oosten van Nederland en in Westfalen. Tweede Paasdag 809 stierf de bisschop in Billerbeck. Hij werd via Münster naar Werden (nabij Essen) gebracht en daar begraven. Daar had hij een klooster gesticht, zoals Willibrord dat in Echternach en Bonifacius in Fulda hadden gedaan. In het Aartsbisdom Utrecht herinneren diverse parochies, kerken en schoolgebouwen aan de heilige Ludger.

Meer informatie: www.ludgerkring.nl

Tags: