Aartsbisdom > Nieuws > Lezing over iconen in Driebergen-Rijsenburg

Lezing over iconen in Driebergen-Rijsenburg

Emeritus priester Paul Brenninkmeijer, één van de bekendste iconenschilders van Nederland, geeft op woensdag 26 maart in Driebergen-Rijsenburg een lezing over het schilderen van iconen. De lezing begint om 20.00 uur in het parochiecentrum Sint Petrus’ banden (Rijsenburgselaan 4). In zijn lezing zal Brenninkmeijer niet alleen vertellen over de techniek van het icoon schilderen, maar ook over de spirituele aspecten.

Iconen zijn geschilderde afbeeldingen van Christus, de Moeder Gods Maria, andere heiligen en van Bijbelse verhalen. Ze worden met een speciale techniek – doorgaans op hout – volgens vaste voorschriften en regels geschilderd. Het maakt daarbij niet uit door welke schilder en in welke tijd ze geschilderd zijn (en nog steeds worden). Iconen worden dan ook niet met de naam van de schilder gesigneerd. Een icoon is van alle tijden en blijft overal en altijd herkenbaar voor iedereen. Pastor Brenninkmeijer is in 1990 iconen gaan schilderen. Vanaf 2001 is hij, met toestemming van de Congregatie voor de Oosterse Kerken te Rome, bevoegd om als celebrant voor te gaan in vieringen van de Byzantijnse ritus binnen de Rooms-Katholieke Kerk.

Meer informatie is te vinden op de website van pastor Brenninkmeijer: klik hier.