Aartsbisdom > Nieuws > Laatste studenten van de Diakenopleiding Utrecht gewijd

Laatste studenten van de Diakenopleiding Utrecht gewijd

Aartsbisschop Eijk heeft op 16 oktober door handoplegging en gebed Jan van Heugten, Fokke van Dalen en Hans Nijhuis tot diaken gewijd. De wijding vond plaats tijdens een pontificale Eucharistieviering in de St. Catharinakathedraal, waarin naast mgr. Eijk onder anderen de hulpbisschoppen Hoogenboom en Woorts voorgingen. In zijn welkomstwoord stelde mgr. Eijk dat deze wijding “met een vleugje nostalgie” gepaard ging, omdat deze drie diakens de laatste kandidaten waren die hun opleiding en vorming aan de diakenopleiding van Dijnselburg hebben ontvangen.

Nieuwe kandidaten worden in samenwerking met het bisdom Haarlem-Amsterdam opgeleid. “Maar de vreugde en dankbaarheid overheersen,” aldus de aartsbisschop. Na afloop van de wijdingslechtigheid was er een receptie in de nabijgelegen Nicolaïkerk.
In zijn homilie ging mgr. Eijk in op de taken van de diaken. Liefde is in een mensenleven onontbeerlijk, sterker nog: “Het is de diepste hunkering van ons hart,” zo benadrukte mgr. Eijk. “Liefde ontvangen en meer nog liefde geven zijn onmisbaar voor ons geluk.” Maar de menselijke liefde is altijd aan beperkingen gebonden, “alleen de liefde van God garandeert blijvende eeuwige geborgenheid.”

diakenwijding-2010-2

‘Instituties van liefde’
Is dat liefdesgebod van Jezus wellicht te hoog gegrepen? Hij was toch waarlijk God? Jawel, maar hij was ook waarlijk mens en gaf als zodanig het grote voorbeeld. “Bovendien zijn wij allen geschapen naar Gods beeld en gelijkenis en dat betekent dat we dus iets van Gods liefde kunnen weerspiegelen,” zo hield mgr. Eijk de aanwezigen voor. Dat kan in de totale zelfgave, die bijvoorbeeld te vinden is in het huwelijk maar ook in de wijding, “beide zijn instituties van de liefde als totale zelfgave.”
Die toewijding geldt voor alle christenen, maar diakens hebben een specifieke taak. Op de eerste plaats de taken die in de eerste lezing van 16 oktober aan bod kwamen: de apostelen waren teveel tijd kwijt aan de armenzorg, waardoor de prediking van het evangelie in het gedrang dreigde te komen. Om hen te ondersteunen werden dan ook 7 diakens aangesteld, belast met de zorg voor armen, weduwen en wezen. Verdere lezing levert echter meer taken op, aldus mgr. Eijk: in hoofdstuk 7 verkondigt diaken Stefanus het geloof en in hoofdstuk 8 verricht Filippus een doop. Mgr. Eijk: “Diakens hebben dus een drievoudige opdracht: verkondigen, de liturgie, diaconale liefdewerken. Zijn wijding betekent de totale zelfgave van de diaken, waardoor een intense verbondenheid met Christus tot stand komt. Daardoor kan de diaken in zijn drie activiteiten iets present stellen van de liefdevolle dienstbaarheid van Jezus en daarmee van God zelf. En het is juist in onze tijd belangrijk om te herontdekken wat liefde werkelijk is.”

Foto’s: Jan Kuijsten

diakenwijding-2010-3

Tags: