Aartsbisdom > Nieuws > Kardinaal Eijk bij internationaal symposium in Kerkrade

Kardinaal Eijk bij internationaal symposium in Kerkrade

Kardinaal Eijk verzorgt een inleiding over menselijke waardigheid tijdens het symposium ‘Theology of the Body’. Dit internationale symposium vindt voor de vijfde keer plaats en wordt van 28 tot 30 juni gehouden in Kerkrade. Tijdens het symposium gaan ook mgr. De Jong (hulpbisschop van Roermond) en verschillende internationale sprekers in op het thema ‘verdedigen en bevorderen van de menselijke waardigheid’.

Het symposium probeert antwoorden te vinden op verschillende vraagstukken in de huidige cultuur. De ‘Theologie van het Lichaam’ van paus Johannes Paulus II spreekt over Gods bedoeling met de mens op het gebied van seksualiteit, huwelijk, gezin, opvoeding en het menselijk geluk in het algemeen. Ze vindt ingang bij gelovigen, met name jongeren en jonggehuwden en protestanten die Gods Woord trouw willen volgen, maar ook bij mensen die God met een oprecht hart zoeken.

Nieuwe Evangelisatie
Luc Simons, priester van het bisdom Roermond, is mede bij de organisatie betrokken. Hij kijkt uit naar de uitwisselingen tussen sprekers en deelnemers die uit heel Europa en daarbuiten verwacht worden. Simons: “Eerdere edities van het symposium lieten zien dat er een grote behoefte is aan duidelijkheid over een verdieping van de thema’s waar de catecheses van paus Johannes Paulus II over spreken. Het symposium vergemakkelijkt bovendien de samenwerking tussen mensen uit verschillende landen, culturen en netwerken. Het symposium past ook in de aandacht die de Kerk heeft voor Nieuwe Evangelisatie. De Theologie van het Lichaam sluit aan op (in)dringende vragen, ook van deze tijd, zoals op de vraag wat Gods plan is voor iedere mens persoonlijk. Wat is zijn roeping tot gemeenschap en zijn verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het gemeenschappelijk goed?”

Meer informatie en aanmelden: www.tobsymposium.org. Alle lezingen worden in het Engels gegeven.

Tags: