Aartsbisdom > Nieuws > Jubileumgeschenk: vier medaillons

Jubileumgeschenk: vier medaillons

De stichting ‘Vrienden van Sint Petrus’ Banden’ heeft het 200-jarig bestaan van de Sint Petrus’ banden-kerk te Driebergen-Rijsenburg extra glans gegeven. Aartsbisschop Eijk en hulpbisschop Woorts (voormalig pastoor van de parochie) onthulden op 3 oktober als herdenking het medaillon van de mens, als symbool van de evangelist Matteüs. Nu is ook het geld binnen voor de andere drie medaillons (Lucas, Marcus, Johannes).

Het medaillon is ontworpen en vervaardigd door de Driebergse beeldend kunstenaar Ramon de Geus. Van de drie medaillons die hij in voorbereiding heeft, met als voorstellingen de leeuw (symbool van de evangelist Marcus), het rund (Lucas) en de adelaar (Johannes), “komen binnenkort die van Lucas en Marcus gereed,” aldus George Marlet, voorzitter Locatieraad Sint Petrus’ banden.

Blijvende herinnering
De medaillons, gefinancierd door de stichting Vrienden van Sint Petrus’ banden, vormen een blijvende herinnering aan de viering van het 200-jarig bestaan van de parochiekerk. Marlet: “Deze stichting bekostigt ook de roosters die ter bescherming van de medaillons aan de buitenzijde van de ramen worden aangebracht. Zo kunnen de vier medaillons tot in lengte van jaren als herinnering dienen aan de viering van 200 jaar Sint Petrus’ banden. Met dank aan de gulle gevers!”
De vier medaillons zijn niet de enige herinnering aan het 200-jarig jarig bestaan van de Sint Petrus’ bandenkerk. Onder de titel ‘Banden voor het leven’ verscheen in november vorig jaar ook een boek over de bijzondere geschiedenis van de nu 200-jarige Sint Petrus’ banden-kerk en -parochie in Driebergen-Rijsenburg.

medaillon-1-kl medaillon-2-kl
Onthulling Matteüs-medaillon door mgr. Eijk en mgr. Woorts