Aartsbisdom > Nieuws > Jaarlijkse Actie Kerkbalans van start

Jaarlijkse Actie Kerkbalans van start

De jaarlijkse inzamelingsactie voor lokale geloofsgemeenschappen Kerkbalans gaat op zondag 18 januari van start. Deze actie, waar vijf kerkgenootschappen aan mee doen, loopt tot en met 1 februari en heeft als motto ‘Een kerk is van blijvende waarde.’ Ook in het Aartsbisdom Utrecht zetten vele vrijwilligers zich in deze periode om geld in te zamelen voor hun parochie. Op donderdag 15 januari werden tijdens een persconferentie in Utrecht de resultaten van de Actie Kerkbalans van de voorgaande jaren gepresenteerd. In 2007 zijn de inkomsten uit Kerkbalans met 2 procent gestegen, en ook voor 2008 wordt een dergelijke stijging verwacht.

Voor 2009 was de Interkelijke Commissie Geldwerving (ICG), die de Actie Kerkbalans landelijk voorbereidt, wat somberder gestemd. Ook de kerken beginnen inmiddels de gevolgen van de kredietcrisis te merken. E. Duijssens, econoom van het bisdom Haarlem-Amsterdam en ICG-lid zei echter dat hij verwacht dat de gevolgen wel beperkt zullen blijven: “Veel van de gevers zijn ouderen en die hebben minder last van de kredietcrisis.”

‘Kerkbalans Nieuwe Stijl’
Gebleken is dat in 2007 44 procent van de katholieke huishoudens aan Kerkbalans bijdroeg. Dit betekent een daling van de participatie: in 2005 was dit nog 46 procent, in 2006 45 procent. Sinds enkele jaren is de ICG druk met het invoeren van ’Kerkbalans Nieuwe Stijl’, waarbij volgens het motto ’verbreden en verdiepen’ zowel nieuwe gevers worden gezocht (randkerkelijken), maar ook de bestaande gevers gevraagd wordt méér te doneren. Eén van de speerpunten daarbij is een meer persoonlijke benadering van de gevers. Daar is zeker nog winst te boeken, aldus de ICG: veel parochies voeren de Actie Kerkbalans nog volgens een vast stramien dat al jaren wordt gebruikt. De Oud-Katholieke Kerk, één van de drie kleinere kerken die deelnemen aan Kerkbalans, zag de inkomsten met 9 procent stijgen nadat de geldwerving werd geïntensiveerd.
Tijdens de perspresentatie werden ook vijf Kerkbalans Awards uitgereikt aan mensen die zich afgelopen jaar bijzonder hebben ingezet voor de werving van inkomsten voor lokale kerken. De prijzen werden door bisschop Van Burgsteden s.s.s. (RKK), dominee Plaisier (PKN) en bisschop Vercammen (OKK) uitgereikt aan kerkelijke vrijwilligers uit Amsterdam, Eindhoven, Oost-Souburg, Oudorp/Sint Pancras en Ulicoten.

Meer informatie: www.kerkbalans.nl.

kerkbalans-2009